۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۰۶۸ ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳ دسته: کشاورزی
۰

عضو هیات علمی انجمن صنفی تولیدکنندگان کود کشاورزی ایران با بیان اینکه دخالت های آسیب زا در تولید و عرضه کودهای کشاورزی باعث شکستن کمر تولیدکنندگان این محصولات شده است، گفت: از دولت انتظار داریم از دخالت در بازار کود از طریق اعطای یارانه های ارزی و ریالی خودداری کند.

مهندس محسن سیروس عضو هیات علمی انجمن صنفی تولیدکنندگان کود کشاورزی ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد به تشریح وضعیت تولید کود در کشور و مجوزهای وارداتی دولت در مقطع کنونی پرداخت.

این کارشناس صنعت کود کشور به مجوزهای دولت برای واردات کود با ارز دولتی و نیز قیمت گذاری غیرواقعی این محصولات در بازار اعتراض کرد و گفت: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار کودهای تولیدی را از تولیدکنندگان این محصولات با نرخی پایین تر از قیمت بازار خریداری کرده و به آن یارانه پرداخت می کنند.

سیروس ادامه داد: این در حالی است که تولیدکنندگان کودهای کشاورزی هیچ نیازی به دریافت یارانه از دولت ندارند و از دولت انتظار می رود قیمت گذاری کود را به صورت واقعی انجام دهد.

تولید داخلی توان تامین نیاز بازار داخلی را دارد

عضو هیات علمی انجمن صنفی تولیدکنندگان کود کشاورزی ایران تصریح کرد: به صورت کلی کودهای کشاورزی به سه نوع کود ازته، شیمیایی و ارگانیک تقسیم می شود.

وی ادامه داد: کودهای ازته که از طریق اوره تولیدی پتروشیمی های کشور ساخته می شود مصارف زیادی در بخش زراعی کشور دارد و از این منظر جزء کالاهای استراتژیک برای کشور به شمار می رود..

سیروس افزود: بنابراین در تامین نیاز بازار داخل نباید به کشورهای دیگر وابسته باشیم.

وی گفت: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی حدود ۵ میلیون تن کود کشاورزی در کشور نیاز است اما آن چیزی که در عمل محقق و مصرف می شود حدود ۳ میلیون تن است که ۲ میلیون آن برای کودهای اوره و مابقی از طریق شرکت های خصوصی تامین می شود.

تخصیص ارز دولتی به واردات کود کشاورزی با وجود توان داخلی

یارانه تولید کود به کشاورزان پرداخت شود

سیروس با اشاره به پرداخت یارانه ۷۰۰ میلیارد تومانی جهت خرید کودهای کشاورزی گفت: طبق بررسی های انجام شده هزینه کود در بین سایر هزینه های کشت محصولات حدود ۳ درصد است.

وی ادامه داد: یارانه پرداختی برای خرید کودهای کشاورزی جزء یارانه های پنهان محسوب می شود و در قانون بودجه هرساله ردیف مشخصی برای آن وجود ندارد.

عضو هیات علمی انجمن صنفی تولیدکنندگان کود کشاورزی ایران تاکید کرد: بر اساس محاسبات انجام شده  اگر ۷۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداختی دولت بین بهره برداران کشاورزی تقسیم شود به هر کشاورز یارانه ای معادل ۱۰۰ هزار تومان تعلق می گیرد.

سیروس گفت: همچنین در صورتی که همان ۷۰۰ میلیارد تومان را در زمین های کشاورزی تقسیم کنیم برای هر هکتار معادل ۲۰ هزار تومان یارانه پرداخت می شود که با محاسبه سایر هزینه های کشاورزان و در صورت عدم پرداخت یارانه توسط دولت، معادل ۳ درصد کل هزینه های کشاورزان خواهد شد.

وی ادامه داد: پرداخت یارانه کالایی به این صورت منجر به ناکارآمدی در تخصیص یارانه شده است، به نحوی که شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که وظیفه تخصیص یارانه ها را برعهده دارد نتوانسته است به اهداف مد نظر خود دست پیدا کند و کمر تولیدکنندگان داخلی شکسته است.

این کارشناس کشاورزی افزود: به نظر ما بهتر است یارانه های پرداختی به منظور خرید کود از تولیدکننده های این محصولات به خود کشاورزان پرداخت شود.

دولت از تولید کودهای داخلی حمایت کند

سیروس با اشاره به تخصیص ارز یارانه ای به واردات کود در برهه فعلی گفت: با توجه به آنکه ظرفیت تامین نیاز بازار داخلی از طریق کودهای داخلی وجود دارد، پرداخت یارانه ارزی به واردکنندگان هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

عضو هیات علمی انجمن صنفی تولیدکنندگان کود کشاورزی ایران اظهار داشت: در سال حمایت از کالای ایرانی از دولت محترم انتظار داریم با قطع پرداخت یارانه ارزی به واردکنندگان و نیز عدم تثبیت نرخ کود، اجازه دهد تا تولیدکنندگان کود به حیات اقتصادی خود ادامه دهند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.