۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۲۵۷ ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸ دسته: کشاورزی
۰

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی با اعلام اینکه همه نوع کود کشاورزی با کیفیت مطلوب در داخل تولید می‌شود و بی معناست که دولت ارز یارانه‌ای به واردات کود اختصاص دهد، گفت: دولت به وارد كننده ارز يارانه ای می دهد اما به توليدكننده خير و اين مسئله سبب می‌شود كود وارداتی ارزانتر تمام شود و به ورشكستگی توليد داخلی منجر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از محصولات اساسی که بر اساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی شامل ارز مبادلاتی ۴۲۰۰ تومان شد، کود شیمیایی است.

براساس گفته رئیس کل بانک مرکزی گروه اول کالاهای اساسی، محصولاتی هستند که نیاز به واردات دارند و تولید داخلی کفاف نیاز بازار را نمی دهد و كود نيز جزو اين دسته قرار می گيرد.

طبق اعلام دولت در سال جاري باید ۶۰۰ هزار تن کود شیمیایی به کشور وارد شود که برای این میزان واردات حدود ۹۵ میلیارد تومان یارانه ارزی توسط دولت به وارداتچی ها پرداخت خواهد شد.

نیازی به واردات کود شیمیایی نیست

محمد سیروس عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی با انتقاد از سیاست ارزی دولت در واردات کودهای شیمیایی گفت: همه نوع کود کشاورزی با کیفیت مطلوب در داخل تولید می‌شود و بی معناست که دولت ارز یارانه‌ای به واردات کود اختصاص دهد، در حالي كه تولیدکنندگان، مواد اولیه‌ را با ارز آزاد تهیه می‌کنند.

وی گفت: به جای آنکه به مواد اولیه برای تولید داخل کود و برای حمایت از تولید، ارز یارانه‌ای بدهند، واردکنندگان به راحتی ارز یارانه‌ای گرفته و مشابه کودی که در داخل هم تولید می‌شود را وارد می‌کنند.

سیروس با بيان اينكه اختصاص ارز یارانه‌ای به واردات کود سبب می‌شود که قیمت محصول وارداتی از قیمت تولید داخل پایین‌تر شود، گفت: اين امر موجب افزايش واردات و كاهش توليد و در نهايت ورشكست شدن توليد كنندگان منجر مي شود.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی از ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور برای بررسی وضعیت تولیدکنندگان کود در کشور و انتقاد به اختصاص ارز یارانه‌ای برای واردات کود خبر داد و گفت: از دولت می‌خواهیم که اختصاص ارز به واردات کود را قطع کند، چرا که وقتی انواع کود در کشور با کیفیت مناسب تولید می‌شود، دلیلی برای واردات آن نیست که نمونه آن کود سوپرفسفات تریپل است.[۱]

لزوم اصلاح سیاست های ارزی دولت در تامین نیاز مصرفی جامعه

علاوه بر ورشكست شدن توليد كننده داخلی، عدم شفافیت در تخصیص ارز يارانه ای هم در اين حالت افزايش می يابد كه فساد و ديگر مشكلات را به وجود می آورد.

به همین منظور ضروری است هرچه سریعتر دولت بررسی های لازم را در این مورد انجام دهد تا در سال حمایت از کالای ایرانی، تولید داخلی را فدای تولیدکنندگان خارجی ننماید.

«رانت ارزی» دولت به واردکنندگان ۲ برابر یارانه نقدی مردم

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس کد خبر ۱۳۹۷۰۴۱۲۰۰۰۴۷۴



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.