۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۷۳۸ ۲۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت هند تصمیم گرفته است به منظور حمایت از کشاورزان و تقویت تولید داخلی، قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی را برای سال زراعی آینده افزایش دهد. بر این اساس قیمت خرید تضمینی برنج با ۱۳ درصد افزایش همراه خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد هند با بیش از ۱ میلیارد و دویست میلیون نفر جمعیت، یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان است و حدود ۲۶۰ میلیون کشاورز در این کشور مشغول به تولید محصولات غذایی هستند. اما نبود زیر ساخت های مناسب و فقر سرمایه گذاری از ناحیه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به ایجاد شرایط نامناسبی در تولید محصولات این محصولات و وضع معیشتی خانوارهای روستایی منجر شده است.

چنانچه بر اساس اعلام کارشناسان هندی درپی عدم تغییر قیمت محصولات کشاورزی در سال گذشته، بیشتر کشاورزان به دلیل نبود توان مالی برای کشت از تولید محصولات کشاورزی بازماندند.

همچنین از سویی دیگر تامین غذای جمعیت ۱.۵ میلیارد نفری هند یکی دیگر از دغدغه های اصلی دولت هند به منظور تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود.

به همین منظور دولت هند از زمان های گذشته اقدام به حمایت های بیشتری از تولید محصولات اساسی نظیر برنج و گندم کرده است تا از این طریق بتواند هم معیشت کشاورزان را تامین کند و هم به لحاظ تامین امنیت غذایی مشکلی نداشته باشد.

افزایش قیمت برنج برای بهبود وضع معیشتی برنج کاران 

به تازگی دولت این کشور در سیاستی جدید، حداقل قیمت تضمینی برخی از محصولات کشاورزی را افزایش داد. بر این اساس قمیت برنج نیز با سیاست جدید دولت در سال آینده ۱۳ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و قیمت هر ۱۰۰ کیلوگرم برنج به بیش از ۲۵ دلار افزایش خواهد یافت.

این تصمیم دولت هند درپی ثبات قیمتی سال گذشته اتخاذ شده است؛ به نحوی که در سال های گذشته با وجود افزایش هزینه های تولید، قیمت تضمینی این محصولات افزایش نیافته بود.

در این راستا دولت نارندرا مودی با وجود مخالفت های گسترده بازرگانان، تصمیم به افزایش قیمت تضمینی این محصولات گرفت تا بتواند سطح معیشتی کشاورزان خود را بهبود دهد و بدینوسیله از تولید داخلی برنج نیز حمایت کند.

تمدید سیاست خرید تضمینی در هند برای حمایت از بخش کشاورزی

قیمت تضمینی msp سیاستی برای حمایت از کشاورزان

حداقل قیمت تضمینی محصولات کشاورزی (msp) از سیاست های حمایتی موثر دولت هند در پشتیبانی مالی از کشاورزان است که قیمت حداقلی محصولات کشاورزی را تعیین می کند.

در این راستا اگر قیمت محصولات کشاورزی مورد نظر در بازار از قیمت حداقلی پایین تر باشد دولت اقدام به خرید این محصولات از کشاورزان خواهد کرد. بنابراین کشاورزان هندی اطمینان دارند که در صورت تولید محصول، یا آن را با قیمتی بالاتر در بازار به فروش خواهند رساند و یا در غیر اینصورت دولت خرید محصولات با قیمت اعلام شده را تضمین کرده است.

تولید ۱۰۸ میلیون تنی و صادرات ۳ میلیارد دلاری برنج در هند 

بر اساس آمارهای اعلام شده حدود  ۱۰۸ میلیون تن برنج در هند تولید می شود که در حدود ۹۸ میلیون تن از این محصول به مصرف بازارهای داخلی می رسد.

همچنین محصول مازاد برنج تولید شده به کشورهای آفریقایی، سریلانکا، بنگلادش و دیگر کشورهای جهان صادر می شود. برخی کارشناسان معتقدند افزایش قیمت برنج به کاهش صادرات این محصول منجر خواهد شد.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی دولت هند در سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار برنج غیر باسماتی از این کشور به دیگر کشورها صادر شده است.

همچنین در دوماه اول سال جاری نیز حدود ۶۰۳ میلیون دلار برنج به دیگر کشورها صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ درصد رشد را نشان می دهد.

حمایت از صادرکنندگان اقدام بعدی دولت هند

اما افزایش قیمت برنج در کشور هند از سوی دولت منجر به افزایش قیمت این محصول در بازارهای جهانی نیز می شود. به همین منظور کارشناسان به دولت هند پیشنهاد افزایش حمایت های صادراتی از بازرگانان برای کاهش اثرات افزایش قیمتی را ارائه کرده اند.

در این راستا کرشانا رائو رئیس انجمن صادرکنندگان برنج هند اعلام کرد: صادرکنندگان برنج از افزایش قیمت msp برای بهبود وضعیت کشاورزان استقبال می کنند، اما دولت در کنار این سیاست برنامه ی ویژه ای برای افزایش انگیزه صادرکنندگان نیز داشته باشد.

۳ اقدام دولت هند در حمایت از صادرات محصولات کشاورزی

منبع:

blackseagrain

رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.