۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۰۵۸ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت هند به منظور حمایت از صادرات محصولات کشاورزی و رساندن آن به ۱۰۰ میلیارد دلار، اقدامات حمایتی متعددی را در دستور کار قرار داده است. جلوگیری از سرکوب قیمت ها در بازار داخلی، اصلاح روش پرداخت یارانه ها و راه اندازی مراکز عرضه محصولات کشاورزی سه اقدام مهم دولت هند در حمایت از صادرات محصولات کشاورزی هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت کشاورزی هند قصد دارد با برنامه ریزی منسجم و با حضور در بازارهای جهانی، صادرات محصولات کشاورزی خود را به ۱۰۰ میلیارد دلار برساند و از این طریق درآمد کشاورزان را به بیش از ۲ برابر میزان فعلی افزایش دهد.

به همین منظور قرار است برنامه اصلاحی کشاورزی توسط دولت مرکزی این کشور در ۲۰ ایالت این کشور انجام شود تا از این طریق درآمد کشاورزان نیز افزایش دهد.

برنامه ریزی صادراتی دولت هند به منظور افزایش صادرات محصولات کشاورزی(رشد صادرات به ۶۰ یا ۱۰۰ میلیارد دلار) تا سال ۲۰۲۳ به نحوه اجرای برنامه اصلاحی توسط دولت بستگی خواهد داشت.

جلوگیری از سرکوب قیمتی در بازار

ترجیحات مصرف کننده در محیط تجاری محصولات کشاورزی بازار محصولات را غیرقابل پیش بینی می کند. در حال حاضر با هر گونه افزایش قیمت داخلی، دولت بلافاصله وارد عمل می شود و قیمت را در بازار کنترل می کند. این روش دولت که به منظور حمایت از مصرف کنندگان در نظر گرفته شده است، موجب زیان تولیدکنندگان شده است.

کارشناسان معتقدند روش حمایت از مصرف کنندگان، مداخله در قیمت ها و سرکوب آن نیست، بلکه برای حمایت از مصرف کنندگان، دولت باید با پرداخت یارانه، قدرت خرید آن ها در بازار را افزایش دهد.

تا پیش از این دولت هند به منظور تامین امنیت غذایی و رفاه مصرف کنندگان، قیمت های تضمینی محصولات کشاورزی را پائین نگه می داشت که این موضوع باعث کاهش درآمد کشاورزان و فقر بیشتر آنان می شد. اما در برنامه جدید حمایتی دولت هند، قرار است در محاسبه قیمت های تضمینی، هزینه های تولیدی کشاورزان نیز در نظر گرفته شود.

اعطای یارانه مستقیم به کشاورزان جهت افزایش تولید محصولات صادراتی

همچنین دولت در اقدام بعدی قصد دارد در کنار حمایت از صادرات محصولات کشاورزی، یارانه های این بخش را نیز به طور عادلانه تری توزیع نماید. در حال حاضر قیمت آب، برق و سوخت کشاورزان به صورت یارانه ای محاسبه می شود، درحالیکه حذف این یارانه ها و پرداخت یارانه مستقیم به آن ها روش عادلانه تری محسوب می شود.

به طور مثال برای تولید یک کیلوگرم برنج در ایالت هاریانا حدود ۵ هزار لیتر آب مصرف می شود؛ به همین دلیل صادرات این محصول در مقایسه با دیگر محصولات کشاروزی تولید هند، از مزیت نسبی برخودار نیست.

درآمد کشاورزان هندی با حمایت دولت از صادرات ۲ برابر می‌شود

حمایت از کشاورزان هندی با راه اندازی سازمان های خرید و فروش 

در سومین بخش از اقدامات دولت هند در راستای توسعه صادرات محصولات کشاورزی، دولت هند زنجیره ارزش کارآمدی به منظور عرضه محصولات کشاورزی راه اندازی خواهد کرد.

همچنین صادرکنندگان و پردازنده های مواد غذایی بایستی محصولات خود را به منظور عرضه به بازار از سازمان های تولیدکننده کشاورزان FPOs خریداری نمایند.

علاوه بر این به منظور اتصال تولیدکنندگان کوچک کشاورزی به بازارهای داخلی و خارجی، در بخش های بسته بندی و نگهداری محصولات، سرمایه گذاری مناسبی صورت خواهد گرفت.

همچنین بعد از ایجاد زیرساخت های مناسب زنجیره ارزش محصولات کشاورزی، سرمایه گذاری در حوزه های تکمیلی به منظور افزایش سودآوری بخش خصوصی و اشتغال بخش کشاورزی در روستاها توسط بخش خصوصی انجام خواهد گرفت.

منبع: فاینشنال اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.