۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۳۳۳ ۱۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

با آغاز تحریم های اقتصادی و آبی علیه شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴، دولت روسیه حمایت های ویژه ای از بخش کشاورزی این منطقه را در دستور کار قرار داد. میزان تولید محصولات کشاورزی کریمه در طول سال های اخیر بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته و به مقاصدی همچون سوریه، ترکیه و لبنان صادر می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بخش کشاورزی شبه جزیره ی کریمه، در سایه حمایت های دولت روسیه، در سال جاری دست کم ۱۰ درصد رشد خواهد داشت. کریمه وسعتی به اندازه کشور بلژیک دارد و یک منطقه مهم کشاورزی در روسیه محسوب می شود. این منطقه همچنین یکی از مراکز مهم تولید تنباکو در جهان است و به دلیل بهره مندی از شرایط خاص جوی و دارا بودن سواحل زیبا، یک منطقه جذاب و پرطرفدار برای توریست ها نیز محسوب می شود.

این شبه جزیره که از سال ۲۰۱۴ به جمهوری روسیه ملحق شده، داری جمعیتی حدود ۲.۵ میلیون نفر است که اشتغال آنان وابسته به گردشگری و کشاورزی است.

قول حمایت دولت روسیه از کشاورزی شبه جزیره در سال ۲۰۱۴

در زمان پیوستن این شبه جزیره به روسیه دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه در مصاحبه ای اعلام کرد: بخش کشاورزی این شبه جزیره نیازمند حمایت و توسعه است.

وی گفت: اولویت اصلی روسیه در این شبه جزیره برنامه ریزی به منظور توسعه پتانسیل های زراعتی کشاورزان این مناطق است.

مدودف اعلام کرد: مدرنیزه کردن صنعت کشاورزی این شبه جزیره و کمک به کشاورزان این منطقه از طریق اعطای بذر، سوخت و ماشین آلات کاشت و برداشت شکل خواهد گرفت.

افزایش تولید و کاهش واردات کشاورزی باعث افتخار روسیه است

عمل به وعده های داده شده پس از گذشت ۴ سال

پس از گذشت حدود ۴ سال از وعده مقامات دولت روسیه، اخیرا با اعلام سران روسی میزان تولید محصولات کشاورزی در این منطقه با حمایت و سرمایه گذاری های دولتی، دست کم ۱۰ درصد نسبت به سال های گذشته افزایش پیدا کرده است.

طبق اعلام آندره تاخیف، وزیر کشاورزی روسیه میزان تولید محصولات کشاورزی در این شبه جزیره ۵۸ میلیارد روبل، معادل حدود ۱ میلیارد دلار، افزایش پیدا کرده است.

تنها در سال ۱۳-۲۰۱۲ حدود ۸ میلیون دلار در بخش کشاورزی کریمه سرمایه گذاری شد که با پیوستن این منطقه به روسیه تولیدات آن چند برابر شده است.

همچنین بر اساس اعلام وزیر کشاورزی روسیه طی سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ میزان حمایت های دولت روسیه از این شبه جزیره به منظور مقابله با تحریم ها و مشکلات آب به ۷.۲ میلیارد روبل، معادل ۱۲۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

صادرات گندم شبه جزیره در شرایط تحریم های اقتصادی و آبی

گفتنی است از سال ۲۰۱۴ و پس از پیوستن کریمه به روسیه، اوکراین تحریم های متعددی را نظیر بستن کانال های انتقال آب به این جزیره، به منظور مقابله با تصمیمات دولت کریمه اعمال کرد.

به همین منظور و طبق اعلام دولت روسیه این شبه جزیره در شرایط تحریم های اقتصادی و آبی علاوه بر تامین آب مورد نیاز خود توانست حدود ۱.۴ میلیون تن غلات نیز تولید و ۱ میلیون تن آن را صادر کند.

این در حالی است که همچنان مناطق بزرگی از اوکراین به دلیل بسته شدن کانال انتقال دهنده آب به کریمه در خشکسالی شدیدی به سر می برند.

لبنان، سوریه و ترکیه، مقاصد اصلی گندم های صادراتی شبه جزیره کریمه

لبنان، سوریه و ترکیه از بزرگترین خریداران گندم تولید شده در شبه جزیره کریمه هستند که با حمایت دولت روسیه به این کشورها صادر می شود. سوریه یکی از بازارهای مهم محصولات تولید شده شبه جزیره کریمه است که با تلاش روسیه به منظور فروش محصولاتی نظیر گندم به این کشور تعیین شده است.

سوریه و شبه جزیره کریمه هر دو به دلیل شرایط جنگ نظامی و اقتصادی در شرایط سختی به سر می برند، به همین منظور مقامات روسیه با ایجاد بازار مناسب برای محصولات شبه جزیره کریمه، از طرفی کشاورزان این منطقه را از تحریم های اقتصادی نجات دادند و از طرف دیگر محصولات مورد نیاز مردم سوریه را تأمین کردند.

با اینحال در حال حاضر به دلیل عدم همکاری شرکت های بین المللی حمل و نقل با کریمه این شبه جزیره با ۲۰ الی ۳۰ درصد توان خود در صادرات محصولات کشاورزی مشارکت دارد که دولت روسیه قصد دارد این میزان را نیز افزایش دهد.

افزایش صادرات محصولات کشاورزی روسیه بعد از تحریم کشورهای غربی

منبع:

راشاتودی

kyivpost



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.