۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۸۹۹۴ ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۹ دسته: انرژی
۰

طبق اعلام معاون اول رئیس جمهور، دولت بنا دارد امکان فروش نفت خام را در بورس فراهم آورد. این تصمیم راهبردی که منجر به بی‌اثر شدن تحریم‌ها می‌شود، می تواند با ایجاد امکان خرید ریالی نفت در بورس تکمیل گردد و همزمان تقاضای دلار را نیز کاهش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی روز گذشته در مراسم روز صنعت گفت: با کشورهای دوست خود گفتگو کرده ایم و راههای فروش نفت خود را باز کرده ایم.

وی افزود: نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد و بخش خصوصی، شفاف نفت بخرد و صادر کند.

جهانگیری اضافه کرد: به میزانی که نیاز داشته باشیم، بخش خصوصی در تناژهای مختلف وارد عرصه شده است. الان هم روزی ۶۰ هزار بشکه نفت در بورس خریداری می شود؛ اما می توانند برای صادرات حضور یابند. برنامه ما این است که در کاهش فروش نفت خود، حتما کاری کنیم که آمریکایی ها را به شکست بکشانیم.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: این در دولت و وزارت نفت برنامه ریزی شده است و مطمئنیم که نفت را در حد نیاز خواهیم فروخت.

تصمیم راهبردی دولت

فروش نفت خام در بورس که مدت هاست توسط کارشناسان پیشنهاد شده است، زمینه را برای تحریم پذیری فروش نفت از بین می برد. در واقع زمانی که به جای دولت، بخش خصوصی و اشخاص حقوقی مختلف خریدار و فروشنده نفت ایران شوند، به نوعی مبادی فروش افزایش یافته و امکان جلوگیری از آن تقریبا غیرممکن می شود.

از طرفی این تصمیم منجر به ایجاد فساد و پرونده هایی مانند مورد بابک زنجانی هم نمی شود؛ چرا که فروش نفت در بورس شفاف بوده و همه امکان خرید آن را دارند.

امکان فروش ریالی مکمل تصمیم دولت

تصمیم دولت مبنی بر فروش نفت خام در بورس، با ایجاد امکان خرید ریالی توسط بخش خصوصی تکمیل می شود. در واقع باید این امکان ایجاد شود که بخش خصوصی به جای پرداخت ارزی، معادل ریالی آن را پرداخت نماید تا تقاضای دلار کاهش یابد.

ضمن اینکه در صورتی که خرید نفت از بورس برای خریداران خارجی نیز فراهم شود، این تصمیم تقاضای ریال را افزایش خواهد داد؛ مشابه تصمیمی که چین در فروش نفت خود به یوآن گرفته است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.