۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۸۷۸۳ ۰۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

از فصل برداشت برخی از محصولات کشاورزی چند وقتی است که می‌گذرد. بر اساس قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی، دولت نقش مهمی در خرید محصولات کشاورزی اساسی از کشاورزان برعهده دارد. با این وجود، عدم تغییر قیمت محصولات کشاورزی اساسی طبق قانون، منجر به ایجاد نگرانی هایی شده است که تامین امنیت غذایی کشور را به خطر می اندازد.

به گزارش مسیر اقتصاد با آغاز فصل برداشت محصولات کشاورزی، دولت بر اساس وظیفه خود طبق قانون خرید تضمینی، باید برخی از محصولات کشاورزی را از کشاورزان خریداری کند.

اما طی سال های گذشته یکی از مشکلات بزرگ دولت در زمان خرید محصولات کشاورزی، تامین نقدینگی لازم بوده است؛ به نحوی که در سال گذشته برای خرید تضمینی گندم، چای و چغندرقند از کشاورزان، حدود ۳ ماه بعد از دریافت محصولات، مطالبات کشاورزان توسط دولت پرداخت شد.

دغدغه مهم کشاورزان در سال جاری؛ عدم تغییر قیمت محصولات

با آغاز سال زراعی جدید از مهرماه سال گذشته و با توجه به موقعیت حساس کشور در صحنه های مختلف سیاسی- اقتصادی و همچنین تصریح قوانین موجود در این زمینه، انتظار می رفت قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی حداقل به میزان تورم افزایش پیدا کند.

اما علیرغم تاکید قانون، دولت دوازدهم قیمت خرید این محصولات را در برخی از موارد از جمله کالای اساسی گندم تغییر نداد و در دیگر محصولات فقط چند درصد نسبت به سال گذشته تغییر ایجاد کرد.

این موضوع که منجر به زیان کشاورزان از تولید محصولات زراعی نظیر گندم می شود، نگرانی کارشناسان را مبنی بر کاهش تولید محصولات افزایش داده است.

در جدول زیر تغییرات قیمتی برخی از محصولات نسبت به سال قبل مشاهده می شود: (تومان)

ردیف محصول سال ۹۶ سال ۹۷ رشد
۱ گندم معمولی ۱۳۰۰ ۱۳۰۰ ۰
۲ جو ۱۰۳۰ ۱۰۳۰ ۰
۳ ذرت ۱۰۶۵ ۱۰۸۶ ۱.۹
۴ چغندرقند بهاره ۳۰۹ ۳۱۲ ۰.۹
۵ دانه کلزا ۲۷۸۳ ۲۸۶۵ ۲.۹
۶ عدس ۲۸۸۳ ۲۹۹۸ ۳.۹
۷ برنج گروه یک ۳۸۳۶ ۳۸۳۶ ۰
۸ سیب زمینی بهاره ۴۱۲ ۴۱۲ ۰
۹ پیاز بهاره ۲۷۴ ۲۷۴ ۰
۱۰ برگ سبز چای درجه یک ۲۷۲۹ ۲۷۲۹ ۰

تسهیلات ۱۰۰۰ میلیارد تومانی دولت برای خرید محصولات غذایی

با توجه به لزوم تأمین نقدینگی مورد نیاز برای خرید به موقع محصولات کشاورزی و جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی تولیدکنندگان این بخش، دولت در جلسه ۳ تیرماه مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای خرید تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی اختصاص داد.

همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شد به منظور تأمین به موقع نقدینگی، مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال به عنوان تنخواه از محل اعتبارات قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور در اختیار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران قرار دهد.[۱]

البته لازم به ذکر است که مبلغ تخصیص یافته، بسیار کمتر از مقداری است که باید سالانه برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی در اختیار قرار گیرد.

۳ اقدام مهم دیگر دولت در حمایت از محصولات کشاورزی در سال جاری

با توجه به افزایش هزینه های تولید در سال گذشته، عدم افزایش قیمت محصولات غذایی منجر به زیان کشاورزان در تولید این محصولات خواهد شد.

مسلما زیان کشاورزان منجر به کاهش تولید محصولات غذایی و کشاورزی می شود و این مسئله، سرانجام سفره های مردم ایران را مملو از مواد غذایی وارداتی خواهد کرد.

بنابراین ضروری است به منظور تدوام رشد تولید محصولات کشاورزی اساسی و تامین امنیت غذایی، اقدامات زیر توسط دولت و وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار بگیرد:

  • اجرای کامل قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی: طبق قانون مذکور، باید سالانه قیمت محصولاتی که توسط دولت خرید تضمینی می شود، متناسب با تورم افزایش یابد.
  • ایجاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی: به منظور مدیریت بهینه بازار محصولات کشاورزی اساسی و جلوگیری از واردات به ویژه در شرایطی که بازار با مشکل مواجه می شود، ضروری است از ایجاد زنجیره ارزش این محصولات حمایت شود.
  • پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان: تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در صورتی که با مشکل و مانع در دریافت مطالبات خود مواجه شوند، از این حیطه خارج شده که اثر آن کاهش تولید و افزایش مهاجرت خواهد بود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایسنا کد خبر ۹۷۰۴۰۳۰۱۶۳۸



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.