۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۸۰۷۴ ۰۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵ دسته: مالیات
۰

دکتر آتانی اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: دریافت مالیات بر عایدی سرمایه باعث کاهش نوسانات قیمتی و ایجاد ثبات اقتصادی خواهد شد و آثار مثبت روانی و اجتماعی در کشور خواهد داشت. این نوع مالیات تقاضا و انگیزه سوداگری در اقتصاد را کاهش می دهد.

دکتر عطاالله رفیعی آتانی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با مسیر اقتصاد دریافت مالیات بر عایدی سرمایه را لازم دانست و درباره نقش آن در توزیع درآمدی اظهار داشت: معمولا هدف دولت ها از وضع مالیات، متعادل کردن توزیع درآمد است. لذا از کسی که به دلیل داشتن دارایی و افزایش قیمت آن، درآمدی بدون ایجاد ارزش افزوده کسب می کند بایستی مالیات اخذ شود.

بهره مندی از خدمات عمومی منطق اعمال مالیات بر عایدی سرمایه است

دکتر رفیعی منطق چرایی لزوم دریافت مالیات بر عایدی سرمایه تبیین کرد و گفت: فرض کنید اگر کسی خانه ای در تهران داشته باشد افزایش قیمت ناشی از شوک های قیمتی برای خانه او بیشتر است. چون در طی زمان با هزینه عمومی حاکمیت، شهر تهران دارای امکانات، فرصت ها و خدمات عمومی بالاتری نسبت به سایر شهرها شده است. در نتیجه مزایای هزینه بخش دولتی در شهر تهران، موجب افزایش قیمت بیشتر دارایی برای بخش خصوصی شده است.

وی افزود: در حقیقت بخشی از بهره مندی بخش خصوصی از افزایش قیمت خانه و دارایی در مناطقی که دولت به توسعه امکانات پرداخته است، متعلق به دولت است. بخش خصوصی ارزش افزوده ای به منظور افزایش قیمت ایجاد نکرده است. لذا بخش خصوصی باید مالیات این افزایش قیمت را که ناشی از زحمت و ارزش افزوده خودش نیست پرداخت کند.

افراد ثروتمند و مالکان دارایی بهره بیشتری از کالاها و خدمات عمومی می برند

دکتر رفیعی در ادامه به منظور تبیین دلایل دریافت مالیات بر عایدی سرمایه افزود: یک فلسفه دیگر مالیات دریافت بهای استفاده مردم از کالاها و خدمات عمومی است. بهره مندی بیشتر افراد صاحب دارایی از خدمات عمومی دولتی، دلیل مهم دیگری برای دریافت مالیات بر عایدی سرمایه است.

وی افزود: مثلا کسی که خودرو دارد نسبت به کسی که خودرو ندارد بهره مندی و استفاده بیشتری از جاده ها و خیابان ها و معابر عمومی می برد. لذا دریافت مالیات، دریافت غیرمستقیم هزینه بهره مندی از خدمات عمومی ناشی از مالکیت دارایی هاست.

ایجاد بستر ثبات در اقتصاد با اعمال مالیات بر عایدی سرمایه

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در مورد اثر مثبت این نوع مالیات بر کاهش نوسانات قیمتی و ثبات اقتصادی گفت: مالیات بر عایدی سرمایه از آن جهت باعث کاهش نوسانات قیمتی می شود که تقاضای سوداگری را کاهش می دهد. از طرفی انگیزه عرضه سوداگرانه هم کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه مجموع این دو فرآیند باعث ثبات بازار می شود. گفت: به این ترتیب بسیاری از سوداگران دیگر به سمت خرید کالاهی سرمایه ای نمی روند. در واقع این موضوع مانع از ایجاد شرایط شوک قیمتی می شود، زیرا دو طرف عرضه و تقاضا عامل بازدارنده ای به نام مالیات بر عایدی سرمایه بر سر راه خود می بینند که مانع از معاملات مکرر و سوداگرانه می شود.

آثار مثبت روانی و اجتماعی از دیگر برکات مالیات بر عایدی سرمایه است

این استاد اقتصاد با تایید آثار اقتصادی مثبت مالیات بر عایدی سرمایه به آثار مثبت روانی و اجتماعی آن پرداخت و گفت: پرداخت مالیات توسط افرادی که بدون انجام هیچ گونه زحمت و ارزش افزوده کسب سود می کنند، موجب دلگرمی و آسودگی خاطر بین مردمی می شود که دارایی کمتری دارند. در واقع اثر روانی این مالیات آن است که مردمِ فاقد دارایی می دانند که دیگر کسب سود بادآورده ممکن نیست و اگر هم اتفاق بیفتد، بخشی از آن توسط دولت به نام مالیات بر عایدی سرمایه دریافت می شود.

لزوم توجه همزمان به فعالیت های تولیدی برای رفع موانع ورود سرمایه های به تولید

دکتر رفیعی با اشاره به وضعیت نامناسب کسب و کار و فعالیت های تولیدی گفت: برای اینکه نقدینگی و منابع مالی مردم به سمت بازارهای غیرمولد سرازیر نشود، بایستی موانعِ موجود بر سر راه فعالیت های تولیدی را نیز به طور هم زمان و یا زودتر برداشت.

وی تاکید کرد: برای بهبود وضعیت اقتصاد، تنها اعمال مالیات بر عایدی سرمایه کافی نیست و باید راه ورود نقدینگی و منابع مالی مردم به سمت فعالیت های تولیدی نیز هموار شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.