۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۷۲۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲ دسته: حمل و نقل کارشناس: محمد غیاثی
۰

در سال ۲۰۱۵ توکیو طرحی را برای صرف صدها میلیارد دلار در پروژه های زیرساختی آسیا، اقیانوسیه و آفریقا در سال های آتی اعلام کرد و از سال ۲۰۱۶ تا کنون، حدود ۸ میلیارد دلار برای توسعه بنادر و زیرساخت های مرتبط در اطراف اقیانوس هند سرمایه گذاری کرده است. این طرح ژاپن که مورد استقبال هند نیز قرار گرفته است، به طور جدی برای رقابت با جاده ابریشم چین طراحی شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد حضور روز افزون چین در اقیانوس هند باعث نگرانی هند شده است به طوری که هند در صدد مقابله با نفوذ چین در اقیانوس هند است. اما هند تنها کشور آسیایی نیست که به دنبال موازنه قوا با چین است.

ژاپن با گسترش همکاری های امنیتی در منطقه و تقویت مشارکت خود در پروژه های زیرساختی -که بسیاری از آن ها رقیب پروژه های چین هستند- به دنبال ایفای نقشی بزرگتر است.

سرمایه گذاری ۸ میلیارد دلاری ژاپن از سال ۲۰۱۶

در سال ۲۰۱۵ توکیو طرحی را برای صرف صدها میلیارد دلار در پروژه های زیرساختی آسیا، اقیانوسیه و آفریقا در سال های آتی اعلام کرد و از سال ۲۰۱۶ تا کنون، حدود ۸ میلیارد دلار برای توسعه بنادر و زیرساخت های مرتبط در اطراف اقیانوس هند سرمایه گذاری کرده است.

دیوید بروستر کارشناس امور راهبردی آسیای جنوبی و اقیانوس هند در دانشگاه ملی استرالیا معتقد است که میزان سرمایه گذاری ژاپن در این منطقه با سرمایه گذاری چین رقابت می کند و در بعضی موارد نیز بیشتر است.

ژاپن به دنبال اتصال آسیا، آفریقا، اقیانوس آرام و اقیانوس هند

پروژه هایی که ژاپن در آن ها سرمایه گذاری می کند، بخشی از راهبرد آزاد و باز هند-اقیانوس آرام ( FOIP ) نخست وزیر ژاپن، شینزو آبه هستند که به معنی اتصال بیشتر آسیا و آفریقا و اقیانوس آرام و اقیانوس هند و در عین حال، ارتقای ثبات و رفاه است.

پروژه های راهبرد آزاد و باز هند-اقیانوس آرام در حال حاضر شامل پروژه مشترک با هند و سریلانکا برای گسترش بندری واقع در شهر ترینکومالی سریلانکا، پروژه مشترک با میانمار و تایلند برای ساخت بندر جدید و منطقه ویژه اقتصادی در اطراف شهر داوی میانمار و پروژه ای با بنگلادش برای ساخت بندر جدید در ماتاباری است.

در حالی که چین اخیرا اجاره ۹۹ ساله یکی از بنادر سریلانکا در هامبانتوتا را به دست آورده است که موجب خشم هند شد، روزنامه یومیوری شیمبون ژاپن گزارش داد که به علت طرح های توسعه ژاپن، چین موفق به ادامه پروژه های مشابه در میانمار و بنگلادش نشد.

همکاری ژاپن و هند برای رقابت با چین

دهلی نو بر تصمیم بنگلادش برای واگذاری پروژه ماتاباری به ژاپن تاثیرگذار بود و ژاپن و هند می توانند در پروژه های آینده از جمله تریکومالی سریلانکا و بندر چابهار ایران همکاری کنند.

 بندر چابهار به عنوان یک راه ارتباطی ارزشمند با بازارهای آسیای میانه مورد توجه هند است (اگرچه این پروژه می تواند تحت تاثیر تحریم های آمریکا علیه ایران قرار گیرد).

تمایل ژاپن به ایفای نقش بزرگتر در منطقه مسئله جدیدی نیست اما این تمایل در ماه های اخیر در میان تردیدها درباره سیاست آمریکا افزایش یافته است. به عقیده دیوید بروستر کارشناس امور راهبردی آسیای جنوبی و اقیانوس هند در دانشگاه ملی استرالیا رویکرد ژاپن در رقابت آشکار با طرح کمربند و جاده (جاده ابریشم) چین است.

هند و ژاپن برای گسترش روابط خود، کریدور رشد آسیا-آفریقا را در ماه مه ۲۰۱۷ اعلام کردند. این کریدور مورد حمایت چند کشور آفریقایی از جمله آفریقای جنوبی قرار گرفت و قرار است جایگزین دیگری برای طرح کمربند و جاده چین در این منطقه باشد.

منبع: بیزینس اینسایدر



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.