۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۹۱۶ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ دسته: تولید، تولید داخلی کارشناس: علی بختیاری
۰

دستگاه ها و شرکت های دولتی نقشی مهم در حمایت از تولید و رونق اقتصاد ملی دارند. چنانچه قراردادهای خرید تجهیزات شرکت های دولتی با تولیدکنندگان محلی (داخلی) منعقد شود، بخش عمده هزینه ها در محدوده مدنظر به گردش در خواهد آمد و مزایای آن نصیب برندهای محلی می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در گزارشی که توسط موسسه آمریکایی «Civic Economics» ارائه شده است، تحلیلی از تاثیر اقتصادی تهیه نیازهای اداری از تامین‌کننده محلی (شرکت Wist) را در مقایسه با تامین‌کننده غیرمحلی (شرکت Office Max و Staples) بررسی کرده است.

رونق اقتصاد و افزایش دستمزد نیروی کار نتیجه ترجیح کالای محلی

در گزارش پیشین به بررسی اولیه این گزارش و مقایسه تبعات خرید از شرکت Wist و شرکت Office max پرداخته شد. در ادامه توضیحات تکمیلی این گزارش و مقایسه این دو با شرکت دیگر Staples مورد بررسی قرار می گیرد.

مقایسه آورده اقتصادی شرکت های محلی و غیرمحلی

شرکت Wist یک نمونه جامع از تامین کننده لوازم و تجهیزات اداری محلی است. این شرکت تمام فعالیت‌های خود را در منطقه Phoenix ، شامل انبارداری، توزیع و مدیریت انجام می‌دهد. تمام کارکنان شرکت، ساکن در منطقه هستند و تمام اموال Wist به صورت محلی است. همه صاحبان این شرکت در منطقه ساکن هستند و تمام مشارکت‌های خیریه Wist در منطقه انجام می‌شود. در نتیجه در قراردادها، تقریبا ۳۵ درصد درآمد حاصل این شرکت در اقتصاد محلی باقی می‌ماند.

در حالی که Office Max و رقبای زنجیره ای آن تنها یک انبار و کارکنان اندکی در منطقه دارد و Staples نیز تنها یک نیروی فروش در این منطقه دارد. از درآمدهایی که از طریق مرکز توزیع محلی Office Max عبور می کنند، تنها ۱۱.۶ درصد پس از پایان کار، در اقتصاد محلی باقی خواهد ماند. همان قرارداد با Staples نیز مقدار ناچیزی از سود و هزینه یک روز راننده و خودرو در اقتصاد داخلی باقی می‌ماند.

خریدهای ادارات دولتی و خصوصی به طور معمول تنها بر روی ملاحظات قیمت و خدمات تمرکز دارد. داده های ارائه شده برای این تجزیه و تحلیل در این گزارش نشان می دهد که Wist  نسبت به سایر شرکت‌ها اگرچه برتر نیست اما بسیار رقابتی است. با این حال، یافته ها نشان می دهد که شرکت ها و مؤسسات با سرمایه گذاری بلندمدت در جامعه اگر از شرکت‌های تامین تجهیزات اداری محلی استفاده کنند از رشد اقتصادی بیشتری بهره می‌برند.

شرکت های خصوصی و عمومی خریداران بزرگ کالاهای محلی

در بخش خصوصی، کسب و کارهای بزرگ و موسسات، خریداران اصلی محصولات اداری و غیره هستند. در همه موارد، قیمت و خدمات مهم‌ترین شاخص هستند. با این حال، این موسسات به طور کلی می دانند که سلامت درازمدت آن ها به شدت با سلامت جامعه مرتبط است و یکی از عوامل تاثیر گذار بر سلامت اقتصادی و اجتماعی جامعه حمایت از کسب و کارهای داخلی و محلی است.

این امر در مورد شرکت های سودآور مانند بانک‌ها، تولید کنندگان، خرده فروشان و ارائه‌دهندگان خدمات و همچنین موسسات غیرانتفاعی مانند بیمارستان‌ها و موسسات آموزشی صادق است.

این مشتریان بخش خصوصی در اولویت قرار دارند که از مزیت اقتصادی خرید کالاها از شرکت های محلی بهره مند شوند. بخش خصوصی می‌تواند بدون موانع قانونی و بوروکراتیک، سیاست خود را به نفع جامعه تغییر دهد. علاوه بر این، انتظار می رود که چنین تغییری باعث ایجاد حسن نیت در جامعه شود.

دستگاه های دولتی خریداران مهم تجهیزات اداری

موسسات بخش دولتی در اولویت بالاتری قرار دارند تا از مزایای رشد فعالیت اقتصادی تامین کنندگان محلی بهره‌مند شوند. افزایش گردش مالی در اقتصاد محلی، معاملات مالیاتی را به وجود می آورد، شهروندان محلی را استخدام می کنند و حیات اقتصادی جامعه را ارتقا می دهد. این مساله برای دولت و نهادهای آن، برای سایر شهرها، شهرداری‌ها و سایر بخش های سیاسی صادق است.

به عنوان مثال، فرض کنیم یک نهاد دولتی در ایالت آریزونا هر ساله ۵ میلیون دلار بودجه برای خرید استفاده می‌کند. اگر قرارداد خرید با Office Max  بسته شود، تنها ۵۸۰ هزار دلار در پایان سال در آریزونا باقی خواهد ماند. اگر همان قرارداد از طریق Wist یا یک تامین کننده محلی مشابه، بسته شده باشد، در پایان سال،حدود ۱۶۰۰ هزار دلار در اقتصاد مردم آریزونا باقی خواهد ماند. همچنین آن قرارداد اگر با Staples بسته شود، مقدار ناچیزی در اقتصاد محلی باقی می‌ماند.

این مقایسه در نمودار زیر نشان داده شده است.

در کشورهای جهان، به خصوص شهرهای ایالت‌های امریکا نه تنها به طور گسترده به حمایت از تولید ملی پرداخته می شود، بلکه دولت های محلی در این کشورها به حمایت از کسب‌وکارهای محلی روی‌آورده‌اند و تلاش می‌کنند مردم شهرها از کالاها و خدمات محلی استفاده کنند تا شهر و ایالتشان نسبت به سایر شهرها و ایالت‌ها رشد بیشتری داشته باشد.

نکته دیگر اینکه، در آمارهای ارائه شده تنها هزینه انبارداری و توزیع و مدیریت در نظر گرفته شده است، حال آنکه اگر کالاهای خریداری شده نیز از تولیدات داخلی تهیه شوند، این درصدها قطعا افزایش می‌یابد.

منبع: civiceconomics.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.