۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۸۵۶ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶ دسته: تولید، تولید داخلی کارشناس: علی بختیاری
۰

موسسه آمریکایی «Civic Economics» در تحقیقی تفاوت های خرید از دو شرکت تامین‌کننده محلی و غیرمحلی لوازم و تجهیزات اداری را مورد بررسی قرار داده است. این تحقیق نشان می دهد با ترجیح کالای محلی (داخلی به دیگر کالاها، منابع مالی بیشتری در سطح محدوده مدنظر توزیع می شود که به رونق اقتصادی و افزایش دستمزد نیروی کار منجر می گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از موثرترین و مهم‌ترین راه‌کارهای حمایت از کالای ملی این است که خریدها و خدمات مورد استفاده دولت از کالاها و خدمات محلی (داخلی) باشد. «اقتصاد شهری» یا «Civic Economics» آژانس توسعه و تحلیل اقتصادی و مشاوره و تحلیل استراتژیک می‌باشد که در دو شهر تولسای ایالت اکلاهاما «Tulsa, Oklahoma» و شهر شیکاگوی ایالت ایلینوی «Chicago, Illinois» دفتر دارد و از سال ۲۰۰۲ آغاز به کار کرده است.

این آژانس مطالعه‌ای با عنوان «مساله خریدهای دولتی و خصوصی: اثر اقتصادی تامین‌کنندگان محلی» در سال ۲۰۰۷ انجام داده است که تحلیلی از تاثیر اقتصادی تهیه نیازهای اداری از تامین‌کننده محلی را در مقایسه با تامین‌کننده غیرمحلی ارائه داده است.

بررسی مزایای خرید محلی در برابر خرید خارجی در ۴ محور

در این تحلیل میزان تاثیر اقتصادی با چهار ویژگی زیر سنجیده می‌شود:

  • هزینه کارگر، که مستقیما با پرداخت حقوق و سود ساکنان محلی، پول به اقتصاد محلی وارد می‌شود.
  • سود، که متناسب با مالکیت محلی در جامعه باقی می‌ماند.
  • خرید کالاها و خدمات محلی برای فروش مجدد و عملیات.
  • اهدای خیریه‌ای، هنگامی شرکت‌های محلی سهم بیشتر درآمد را به اهداف محلی می‌بخشند.

در این تحلیل اثر اقتصادی دو شرکت تامین‌کننده نیازهای اداری WIST و  Office Max بررسی شده است. تهیه لوازم و تجهیزات اداری برای مشتریان دولتی و خصوصی به تنهایی برای ایالت آریزونا امریکا «arizona» صدها میلیون دلار اندازه‌گیری شده است.

از لحاظ تاریخی، مناطق کلان‌شهرها توسط تعدادی از عمده‌فروشان با اندازه‌ها و تخصص‌های مختلف، که تقریبا همه آن‌ها به صورت محلی یا منطقه‌ای بودند، تامین می‌شدند. اما در سال‌های اخیر شرکت‌های بزرگ غیر محلی مانندStaples,  Office Max, Office Depot در مقیاس وسیع به کسب‌وکار تامین نیازهای اداری می‌پردازند.

شرکت WIST از سال ۱۹۵۵ در آریزونا فعالیت خود را آغاز کرده است و بزرگترین شرکت مستقل تامین نیازهای اداری جنوب غرب امریکا می‌باشد. شرکت Office Max از سال ۱۹۶۵ در ملبورن استرالیا «Melbourne» آغاز به کار کرده است و به کشورهای امریکایی نیز توسعه پیدا کرده است. ایده ایجاد شرکت Staples از سال ۱۹۸۵ شکل گرفت و اکنون نیز به صورت بین‌المللی کار می‌کند.

افزایش درآمد نیروی کار و ایجاد اشتغال محلی مزیت مهم خرید از داخل

در مطالعات انجام شده، کسب‌وکارهای محلی بدون استثنا درصد زیادی از سود خود را به کارگر محلی اختصاص می‌دهند. شرکت WIST دستمزد و سود بیشتری را برای کارمندها فراهم می‌کند.

اول اینکه اداره اجرایی و مدیریتی WIST به طور کامل داخل شهر قرار دارد. در حالی که Office Max یک تیم مدیریتی کوچک محلی دارد و بیشتر تیم مدیریتی خارجی است.

دوم اینکه فروش و خدمات مشتری شرکت WIST به صورت کاملا داخلی انجام می‌شود اما شرکت Office Max خدمات و فروش خود را از طریق تلفن و به صورت خارجی انجام می‌دهد و منافع اقتصادی و گردش پول به خارج منتقل می‌شود.

در این گزارش مقایسه‌ای بین حقوق و مزایای ساعتی یا ماهانه کارمندها نشده است بلکه مجموع حقوق و منافع پرداختی محلی مورد مقایسه قرار گرفته است؛ که نشان از افزایش درآمد نیروی کار داخلی در نتیجه ترجیح کالاهای داخلی به کالای خارجی است.

افزایش سود و رشد اقتصاد محلی نتیجه حمایت از تولیدکننده داخلی

سود به دست آمده توسط شرکت WIST در منطقه داخلی Phonix باقی می‌ماند. این پول توسط صاحبان شرکت برای خرید کالاهای مورد نیاز یا املاک و مستغلات استفاده می‌شود یا در یک حساب پس‌انداز می‌شود. به عبارت دیگر سود این شرکت در جامعه محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و موجب رشد اقتصادی محلی می‌شود.

اما Office Max سود حاصل خود را بین سرمایه‌گذارانش سراسر جهان توزیع می‌کند. از سوی دیگر نیز شرکت WIST بیش از ۱۰ درصد خریدهای کالا را نیز از تامین‌کنندگان داخلی تهیه می‌کند.

طبق گزارش حسابداری کامل و دقیق از گردش پول محلی توسط دو شرکت : از مجموع درآمد شرکت WIST میزان ۳۳.۴ درصد در اقتصاد محلی باقی مانده است و از مجموع درآمد  Office Max تنها ۱۱.۶ درصد در اقتصاد محلی می‌ماند.

منبع: civiceconomics.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.