۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۷۹۰ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵ دسته: انرژی، صنعت برق کارشناس: احسان امیدی
۰

سرمایه گذاری در منابع امن قابل اطمینان و مقرون به صرفه برق، برای رشد اقتصادی پایدار ضروری است. از این رو ۶ کشور آمریکای مرکزی شامل کاستاریکا، السالوادور، گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوئه و پاناما قصد دارند به طور مشترک اقداماتی را به منظور ایجاد یک شبکه برق کارآمد و با قابلیت اطمینان بالا در دستور کار قرار دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد رشد اقتصادی در آمریکای مرکزی طی بیست سال گذشته به سرعت افزایش یافته است. در حال حاضر، تولید ناخالص داخلی سرانه (GDP) برای شش کشور آمریکای مرکزی شامل کاستاریکا، السالوادور، گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوئه و پاناما به طور متوسط ۳۶۰۰ دلار است. با این حال، در پس این رشد اقتصادی یک جمعیت ۴۰ میلیون نفری با طیف وسیعی از درآمد وجود دارند که همچنان  بیش از نیمی از آن ها در فقر زندگی می کنند.

برق موتور محرک رشد اقتصادی

انرژی به طور کلی و برق به طور خاص برای توسعه اقتصادی حیاتی هستند. برق برای راه اندازی ماشین آلاتی که فرصت های درآمدزایی را ایجاد می کنند لازم است.

سرمایه های داخلی و خارجی عمدتا در کشورهایی بیشتر محرک تولید می شوند که دارای منابع مقرون به صرفه و قابل اعتماد برق برای کسب و کار باشند. از این رو سرمایه گذاری در منابع امن قابل اطمینان و مقرون به صرفه برق که مصرف بهینه برق را افزایش می دهد، برای رشد اقتصادی پایدار لازم است.

چالش های توسعه برق در آمریکای مرکزی

بازارهای خصوصی برق در کاستاریکا، السالوادور، گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوئه و پاناما بزرگ نیستند و این شش کشور به طور کلی ۳۸ تراوات ساعت برق تولید می کنند که معادل ۷۰ درصد عرضه برق سالانه یک کشور متوسط در آمریکای لاتین است. با این حال، بازارهای خصوصی برق در این کشورها از سیستم های یکپارچه تا  سیستم کاملا مجزا ناحیه بسیار متفاوت هستند.

همچنین بازارهای برق به میزان قابل ملاحظه ای در کیفیت خدمات خود و همچنین در میزان بهره وری در تولید و توزیع برق متفاوت هستند.

یکپارچه کردن شبکه برق به منظور افزایش بهره وری و امنیت انرژی

تقسیم بازار برق به واحدهای کوچک، چالش هایی را برای برآوردن تقاضای رو به رشد برق ایجاد کرده بود و هزینه های تامین برق را افزایش داده بود.

سیستم  SIEPAC در سال ۲۰۱۰، برق شش کشور مذکور را به هم وصل کرد و توانست تعدادی از مزایای مرتبط با آن از جمله  بهبود امنیت انرژی از طریق افزایش حاشیه ذخایر انرژی و همچنین افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها از طریق اقتصاد مقیاس را به ارمغان بیاورد.

مطالعات بانک جهانی برای توسعه شبکه برق آمریکای مرکزی

بانک جهانی باهدف شناسایی چالش های توسعه شبکه برق با قابلیت اطمینان بالا و مقرون به صرفه در این شش کشور آمریکای مرکزی که توسط SIEPAC به یکدیگر متصل شده اند، مطالعاتی را انجام داده است.

یکی از مهم ترین موضوعات مطالعاتی بانک جهانی در این خصوص مربوط به  مدیریت مصرف برق در اوج بار و کاهش اوج بار مصرفی است. مطالعه بر روی اثرات بخش تولید و بخش مصرف برق به منظور مدیریت بهتر اوج بار یکی از مواردی است که در دستور کار قرار گرفته است.

برای پایداری دراز مدت توسعه شبکه برق در  این منطقه نیز، بانک جهانی موانع پیش روی یکپارچه شدن شبکه برق را مشخص کرده و اقدامات لازم برای غلبه بر آن ها را پیشنهاد داده است.

سیاست گذران و سرمایه گذاران  این شش کشور امیدوارند که این مطالعات به ایجاد یک شبکه برق کارآمد و با قابلیت اطمینان بالا، که پیش نیاز رشد اقتصادی پایدار است، بینجامد.

منبع: www.esmap.org



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.