۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۶۸۰ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸ دسته: کشاورزی
۰

حبیب اله قزوینی عضو موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اشاره به تولید ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تنی جو در سال گذشته، گفت: ایران رتبه ۹ جهان را در تولید این محصول اساسی کسب کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد حبیب اله قزوین عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و معاون بخش غلات، ۲۲ اردیبهشت ماه در گفتگو با رادیو اقتصاد اعلام کرد: بر اساس آمارهای بین المللی ایران در ردیف نهم تولید و سطح زیر کشت جهانی جو قرار دارد.

حبیب الله قزوینی ضمن اشاره به این جمله که جو یک محصول بسیار مهم در کشور است، افزود: تولید جو با توجه به افزایش رشد جمعیت و نیاز به مواد گوشتی و پروتئین حیوانی در مملکت بسیار ضروری است.

وی همچنین اظهارداشت: این محصول به دلیل برخورداری از پروتئین های بالا و اسید آمینه های ضروری مانند لوسین به میزان زیادی می تواند در جیره غذایی دامداری ها مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی مناسب تولید جو، کشت آن در محیط های ناپایدار 

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و معاون بخش غلات گفت: جو دارای سازگاری وسیع اکولوژیکی است.

وی در ادامه افزود: این گیاه در بیشتر مناطق جهان کشت می شود و نسبت به دیگر گیاهانِ خانواده غلات تحمل بیشتری نسبت به تنش های محیطی از قبیل خشکی، شوری و غیره دارد و این محصول امروز درصد قابل توجهی از جیره غذایی دامداری ها را تشکیل می دهد.

تولید سه میلیون و چهارصد هزار تنی جو در سال زراعی گذشته

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به این جمله که در حال حاضر ۵۰ میلیون هکتار از اراضی زیر کشت دنیا مربوط به جو است، گفت: هم اکنون بیشترین سطح زیر کشت جو در دنیا به ترتیب مربوط به اتحادیه اروپا، روسیه، استرالیا، ترکیه، اوکراین، کانادا، قزاقستان، ایران و مراکش است.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و معاون بخش غلات افزود: جو در ایران پس از گندم به لحاظ سطح زیر کشت رتبه دوم را دارد.

قزوینی تصریح کرد: سال زراعی ۹۵-۹۶ یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور به زیر کشت محصول جو رفت و سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول برداشت شد.

موفقیت وزارت جهاد کشاورزی در اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی

بر اساس پروژه های اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی و در ردیف ۱۴ این پروژه ها، به منظور افزایش ضریب خوداتکایی محصولات اساسی میزان دقیق تولید جو تا آخر سال زراعی ۹۶ ذکر شده است.

با بررسی اعداد و ارقام منتشر شده مشخص می شود، وزارت جهاد کشاورزی باید در سال گذشته برای تولید سه میلیون و ۲۵۴ هزار تن برنامه ریزی می کرد که با مقایسه این رقم با میزان تولید جو در سال ۹۶ مشخص می شود وزارت جهاد کشاورزی در اجرای این مهم نیز موفق عمل کرده است.

گفتنی است وزارت جهاد کشاورزی در بررسی های صورت گرفته در سال گذشته، بر اساس میزان انطباق پروژه ها با اقتصاد مقاومتی رتبه نخست را در میان ۱۰ دستگاه منتخب به دست آورد.

وزارت کشاورزی شاگرد اول اقتصاد مقاومتی با نمره ۴۳.۴ از ۱۰۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.