۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۳۳۵ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰ دسته: کشاورزی، مدیریت آب کارشناس: امین محمودی
۰

بحرین تا ۲۵ سال آینده دچار تنش شدید آبی خواهد شد. به همین منظور مسئولین این کشور با احداث آب شیرین کن ها، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، استفاده از دستگاه های کم آب بر در این بخش و کشت هیدروپونیک محصولات کشاورزی، در صدد حل این مشکل هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد بحرین کشوری متشکل از ۴۰ جزیره با پایتختی منامه در جنوب خلیج فارس و غرب آسیا قرار دارد. این کشور از نظر میزان مصرف آب به ازای هر مترمکعب مساحت، دومین کشور پرمصرف در جهان محسوب می شود.

بحرین تا ۲۵ سال آینده با بحران آب روبروست

این کشور طی سالیان اخیر همواره با مشکل کیفیت آب دست و پنجه نرم کرده است. در اوایل قرن بیستم که این کشور بخشی از خاک ایران بوده، آب مورد نیاز خود را از منابع آبی شمال خود تامین می کرد اما در دهه ۹۰ میلادی آب شیرین این کشور قطع ولی با افزایش جمعیت تقاضای مصرف آن همواره رشد داشته است.

بر اساس گزارشی که به تازگی موسسه منابع جهانی منتشر نموده است، بحرین در میان ۱۰ کشور با بالاترین احتمال تنش آبی تا ۲۵ سال آینده قرار دارد. در این گزارش ۱۶۷ کشور مورد بررسی قرار گرفته اند که در ۳۳ مورد از آن ها احتمال کم آبی تا سال ۲۰۴۰ وجود دارد؛ تقریبا نیمی از این ۳۳ کشور در منطقه غرب آسیا قرار دارند.

سهم بالای تامین منابع آبی بحرین از سفره های زیر زمینی

آب مورد نیاز عمده ساکنین این کشور عربی از آب شیرین کن ها، آب های زیر زمینی و تصفیه آب فاضلاب تامین می شود؛ به طوری که ۵۴ درصد آن از سفره های زیر زمینی، بیش از ۳۶ درصد آن از آب شیرین کن ها و بیش از ۹ درصد آن از تصفیه فاضلاب ها در این کشور به دست می آید.

کیفیت آب شرب این کشور به شدت تحت تاثیر شوری بالا قرار دارد. طبق تحقیقات فائو ثابت شد بیشتر این شوری ناشی از افزایش بی رویه برداشت آب از آبخوان های زیرزمینی بوده است.

به همین دلیل بحرین به شدت به منابع آبی غیرمتعارف از جمله ۴ نیروگاه آب شیرین کن خود وابسته است و این نیروگاهها نقش پررنگی در امنیت این کشور دارند؛ یکی از راه حل های جایگزین کردن آب شیرین از سفره های زیرزمینی انتقال آب از دریا و تصفیه آن است.

دلائل بحران آب در بحرین

هرساله تقاضای آب بحرین به دلیل افزایش جمعیت، توسعه صنعتی، رشد تجاری و طرح های گردشگری، به طور متوسط ۴ درصد افزایش می یابد. به همین دلیل این میزان آب شیرین کن کفاف تامین آب را در بحرین نخواهد داد.

علاوه بر این بارندگی های نا منظم، تبخیر بالای آب و تلفات گسترده در شبکه توزیع عمومی به این بحران افزوده است؛ به طوری که نشت آب در بحرین در سال ۲۰۱۲ بین ۲۷۳ تا ۳۳۱ لیتر در روز گزارش شده است.

راهکار مسئولین بحرین برای فائق آمدن بر تنش آبی

بدین منظور بحرین با اجرای طرح هایی از جمله ذخیره سازی آب در سراسر این کشور، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و استفاده از استفاده از دستگاه های کم آب بر در این بخش و توسعه کشت هیدروپونیک محصولات کشاورزی به دنبال تامین منابع آبی مورد نیاز مردم است.

این کشور به دنبال آن است که امنیت غذایی خود را تا چهار دهه آینده به ۶۰ درصد برساند؛ که البته تحقق این هدف با توجه به تنش آبی، بعید به نظر می رسد.

در حال حاضر نیمی از منابع آبی این کشور به وسیله نیروگاه های آب شیرین کن و شوری زدایی از آب دریا تامین می شود، به همین دلیل امنیت آبی در بین مسئولین این کشور همچنان در اولویت قرار دارد.

گفتنی است از آب مورد استفاده در بحرین ۴۷ درصد برای مصارف شرب، ۴۴ درصد برای کشاورزی و محیط زیست و ۹ درصد به بخش صنعت و تجارت اختصاص می یابد.

منابع: 

futuredirections.org.au

borgenproject.org



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.