۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۲۷۱ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

درپی افزایش تعرفه واردات آلومینیوم از سوی آمریکا، مقامات کشورهای اروپایی اعلام کردند به دقت میزان واردات این محصول را زیر نظر دارند و با ابزارهای مختلف از افزایش قابل توجه واردات آن جلوگیری خواهند کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا در ماه مارس سال جاری میلادی، با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی و محدود نمودن واردات، تعرفه واردات آلومینیوم را به ۱۰ درصد افزایش داد.

افزایش تعرفه واردات آلومینیوم آمریکا در حال حاضر برای برخی از شرکای تجاری این کشور اعمال نشده است اما این قانون به طور گسترده برای کشورهایی همچون چین، روسیه و ژاپن اجرایی شده است.

اروپا میزان واردات آلومینیوم را رصد می کند

درپی این اقدام آمریکا، مقامات تجارت خارجی اتحادیه اروپا پیش بینی کرده اند که وضع تعرفه ۱۰ درصدی بر واردات آلومینیوم در آمریکا، به طور جدی خطر افزایش میزان واردات و کاهش قیمت محصولات وارداتی به اتحادیه اروپا را افزایش داده است.

بر همین اساس اتحادیه اروپا اعلام کرده است به دقت روند میزان واردات آلومینیوم را رصد می کنند تا از هرگونه افزایش قابل توجه در میزان واردات، درپی کاهش واردات آمریکا جلوگیری نمایند.

در همین راستا مقامات اروپایی اعلام کرده اند در صورتی که کشورهای صادرکننده آلومینیوم بخواهند به جای صادرات محصولاتشان به آمریکا، این محصولات را به اروپا صادر نمایند، اتحادیه اروپا با اعمال محدودیت های وارداتی از این اقدام جلوگیری خواهد کرد.

کاهش قیمت و افزایش میزان واردات آلومینیوم به اروپا

بر اساس آمارهای رسمی میزان واردات آلومینیوم به اتحادیه اروپا در طول سال های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است؛ به طوریکه در طول سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میزان واردات این محصولات ۲۸ درصد افزایش یافته است. این درحالیست که قیمت آلومینیوم وارداتی به اروپا ۵ درصد کاهش یافته است.

کاهش قیمت محصولات وارداتی به طور مستقیم در رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی اثرگذار است و موجب می شود به مرور سهم تولیدکنندگان داخلی از بازار کاهش یابد و در مقابل محصولات وارداتی سهم بیشتری از بازار اروپا بدست آورند.

بر اساس آمارهای رسمی تولیدکنندگان بزرگ آلومینیوم در کشورهای اروپایی از ۲۶ واحد تولیدی در سال ۲۰۰۸ میلادی به ۱۶ واحد تولیدی کاهش یافته است؛ این درحالیست که برخی از واحدهای تولیدی فعال این اتحادیه نیز هم اکنون در معرض ورشکستگی و تعطیلی قرار دارند.

کاهش قیمت آلومینیوم درپی افزایش تولید چین

بررسی های کشورهای اروپایی نشان می دهد از ابتدای دهه ۲۰۰۰ میلادی تا به حال، بیشترین میزان افزایش تولید آلومینیوم مربوط به کشور چین بوده است.

در طول سال های اخیر بخش عمده تولید آلومینیوم چین صرف تأمین نیاز داخلی شده است و بخش کمی از آن به دیگر کشورهای جهان صادر شده است. اما با اینحال افزایش قابل توجه تولید در این کشور به کاهش قیمت های جهانی منجر شده است که رقابت پذیری تولیدکنندگان اروپایی را تحت تأثیر قرار داده است.

بررسی اعمال محدودیت واردات فولاد از سوی مقامات اروپایی

این درحالیست که مقامات کشورهای اروپایی از حدود ۲ سال قبل، بررسی ضرورت اعمال محدودیت بر واردات فولاد را آغاز کرده اند و انتظار می رود که در این زمینه نیز در آینده نزدیک محدودیت هایی را اعمال نمایند.

پیش از این نیز درپی بررسی وضعیت واردات فولاد، کشورهای اروپایی تعرفه واردات از کشورهایی همچون روسیه، چین، برزیل و ایران را افزایش داده بودند.

افزایش تعرفه واردات فولاد آمریکا به ۲۵ درصد نیز می تواند به کاهش قیمت این محصول در بازار جهانی و افزایش صادرات به کشورهای اروپایی منجر شود. از این رو مقامات کشورهای اروپایی در زمینه واردات فولاد نیز در حال بررسی شرایط بازار هستند.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.