۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۹۰۲ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵ دسته: انرژی، صنعت برق کارشناس: احسان امیدی
۰

وزارت نیرو سالانه طرح های مختلفی را به منظور کاهش پیک مصرف برق اجرا می کند. در صورتی که پیک مصرف بالا باشد، باید در ایجاد نیروگاه های برق سرمایه گذاری قابل توجهی شود؛ این درحالیست که با پیک سایی، دیگر به این نوع سرمایه‌گذاری ها که در بخش قابل توجهی از سال بلااستفاده می‌ماند، نیازی نخواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد هر ساله با شروع فصل گرما، یکی از چالش های مهم کشور و وزارت نیرو، تامین برق مورد نیاز کشور و عبور از پیک سالیانه مصرف برق است.

پیک مصرف برق از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون سالیانه ۷.۴ درصد رشد داشته است و اگر قرار باشد وزارت نیرو برای پاسخ گویی به میزان پیک مصرف تابستانه، تنها اقدام به احداث نیروگاه های جدید نماید، باید حجم تاسیسات برق کشور هر ۱۰ سال یک بار ۲ برابر شود تا بتواند پیک مورد نیاز را تامین کند.

«پیک سایی» در مقایسه با ساخت نیروگاه‌های جدید به صرفه تر است

هزینه احداث هر مگاوات نیروگاه برق در حدود ۱ میلیون دلار برآورد می شود و هم اکنون اختلاف پیک زمستانه و ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور در حدود ۴۰ هزار مگاوات است.

این بدین معناست که حداقل ۴۰ میلیارد دلار سرمایه بدون استفاده در کشور وجود دارد که پیش از این احداث و نصب شده است و تنها در یک ماه از سال برای رفع پیک از آنها استفاده می شود.

بنابراین وزارت نیرو بایستی به سمت روش پیک سایی برای مقابله با این پدیده حرکت کند. البته در سال های گذشته، وزارت نیرو اقدامات خوبی در این خصوص انجام داده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

ضرورت کاهش پیک مصرف برق به جای ساخت نیروگاه جدید

طرح تعطیلات و تعمیرات

یکی از طرح‌های مدیریت مصرف برق برای مقابله با پیک «طرح تعطیلات و تعمیرات» است. در این طرح که از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور اجرا می‌شود، واحد‌های صنعتی تعطیلات خود را به فصل تابستان منتقل می کنند و به این ترتیب از پاداش مصوب وزارت نیرو برخوردار می‌شوند.

در زمان اوج مصرف سال گذشته،  ۷۲۸ مگاوات از محل اجرای طرح تعطیلات و تعمیرات به شبکه سراسری برق کمک شد.

طرح ذخیره عملیاتی

در طرح ذخیره عملیاتی، مشترکانی که امکان مدیریت بار برای آن‌ها وجود دارد، تفاهم نامه‌ای را با شرکت برق به امضا می‌رسانند و بر مبنای آن اعلام می‌کنند که در زمان پیک، چند ساعت و چند مگاوات امکان کاهش مصرف دارند. بعد از امضای تفاهم نامه با مشترک صنعتی، شرکت برق زمانی که نیاز به همکاری باشد از مشترک می‌خواهد مصرف برق خود را کاهش دهد.

در تابستان سال ۹۶ از این محل مصرف برق ۱۳۰۳ مگاوات کاهش یافت و برای مصرف وارد شبکه سراسری شد.

طرح بکارگیری مولد‌های اضطراری

در این طرح، مشترکان بخشی از نیاز خود در زمان اوج مصرف را از طریق مولد‌های اضطراری تامین می‌کنند و به میزانی که مصرف خود را کاهش دهند و برق کمتری از شبکه سراسری بگیرند، مشمول دریافت پاداش می‌شوند.

سال گذشته از محل بکارگیری مولد اضطراری ۴۰۰ مگاوات به شبکه سراسری برق کمک شد.

طرح همکاری با بخش کشاورزی

در این طرح، مشترکان بخش کشاورزی در زمان اوج مصرف چهار ساعت موتور‌های برقی خود را خاموش می‌کنند و به جای آن، ۲۰ ساعت باقیمانده شبانه روز از برق رایگان بهره مند می‌شوند.

سال گذشته ۵۵ هزار مشترک کشاورزی در این طرح شرکت کردند و  به دنبال این مشارکت، در زمان اوج مصرف ۱۳۷۰ مگاوات از بار شبکه سراسری کاهش یافت.

پیک مصرف برق همچنان نگران کننده است

برنامه وزارت نیرو برای مقابله با پیک سال جاری این  است که با اجرای این طرح ها بتواند تا ۶ هزار مگاوات از مصرف برق در زمان پیک، صرفه جویی کند.

با این وجود به دلیل خشکسالی پیشرو و کاهش ظرفیت عملیاتی نیروگاه های برق آبی، نگرانی هایی به منظور تامین برق مورد نیاز کشور در زمان اوج مصرف وجود دارد. بنابراین وزارت نیرو بایستی به دنبال روش های بیشتری به منظور کاهش مصرف برق در زمان های اوج مصرف باشد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.