۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۶۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: محمدعلی زارع
۱

ماهی تیلاپیا به دلیل پرطرفدار بودن و همچنین پرسود بودن، به صورت غیرقانونی در بعضی نقاط کشور پرورش داده می شود؛ این تولید غیرقانونی به ضرر کشور ماست، چرا که امکان مدیریت مخاطرات آن را از نهادهای مسئول می گیرد. می توان با دادن مجوز برای پرورش تیلاپیا، ضمن تعیین قوانینی مشابه کشورهای بزرگ تولیدکننده این ماهی برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی آن، ۶۰ میلیون دلار ذخیره ارزی در این حوزه داشت.

یکی از گونه های ماهی که تولید و پرورش آن در جهان به سرعت در حال گسترش است، ماهی تیلاپیاست. بر اساس گزارش فائو (۲۰۱۵)، ماهی تیلاپیا تا سال ۲۰۳۰ به تولیدی بالغ بر ۱۴٫۵ میلیون تن خواهد رسید. مصرف ماهی تیلاپیا در کشور ما نیز در سال ۱۳۹۴ برابر با ۱۲هزار تن بوده که تمام این مقدار به داخل کشور وارد شده است.

ماهی تیلاپیا با گذشت پنج ماه از دوره پرورش، دارای وزنی معادل ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرم خواهد شد. یکی از ویژگی‌های این ماهی‌، قابلیت پرورش آن با انواع میگو می‌باشد که این خود باعث ارزش افزوده بیشتر شده و سود بیشتری نصیب پرورش دهنده می‌کند.

همچنین پروتئین لازم برای رشد این ماهی در دوره پرورش، از پودر ماهی و سویای موجود در جیره غذایی تامین می‌شود که همین امر باعث ارزانتر تمام شدن غذای مورد نیاز این ماهی خواهد شد. از مزایای دیگر تیلاپیا می توان به کم چرب بودن، رشد سریع و گیاه‌خوار بودن آن اشاره کرد که از فاکتورهایی است که سبب جلوگیری از تجمع فلزات سنگین از قبیل جیوه در آن می‌شود.

اما تیلاپیا به دلیل شبهاتی از جمله گونه مهاجم بودن و تخریب زیست بوم منطقه، در کشور به صورت قانونی تولید نشده و مجوز آن توسط سازمان محیط زیست صادر نمی شود. این درحالیست که کشورهای جهان، با در نظر گرفتن ملاحظاتی جلوی این مخاطرات احتمالی ماهی تیلاپیا را گرفته اند.

با این وجود ماهی تیلاپیا به دلیل پرطرفدار بودن و همچنین پرسود بودن، در حال حاضر به صورت غیرقانونی در بعضی نقاط کشور پرورش داده می شود که این تولید غیرقانونی، به ضرر کشور ماست؛ چرا که امکان مدیریت مخاطرات آن را از نهادهای مسئول می گیرد.

راهکارهای کنترل مخاطرات تولید ماهی تیلاپیا در کشور چین که بزرگترین تولید کننده تیلاپیا در جهان است، کاملا با موفقیت اجرایی شده است.

بنابراین با توجه به اینکه کشور ما از لحاظ اقلیمی وضعیت مناسبی برای تولید تیلاپیا دارد، می توان با در نظر گرفتن ملاحظات و قوانینی، به تولید این ماهی مجوز داد تا علاوه بر جلوگیری از پرورش غیرقانونی، امکان ذخیره بیش از ۶۰ میلیون دلار ارز و همچنین ایجاد اشتغال و ارزش افزوده ۲۰۰ میلیارد تومانی را فراهم نمود و حتی در بازارهای منطقه نیز برای صادرات این محصول غذایی نقش آفرینی کرد.

  1. تیتر خبر یکم تند هست مگر بده گامی در خود کفایی کشور برداریم ، مطمعنا داستان محیط زیست و این چیزها نیست سود سرشار وارد کننده ها باعث جلوگیری از تولید این ماهی در کشور شده  چون ماهی قزل آلا و کپور ماهی ها هم بومی ایران نیستند و دقیقا این ماهی ها هم در لیست  100 گونه های مهاجم می باشد و جالب تر از همه که قزل آلا جزء دسته های ماهیان گوشت خوار هم هست

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.