۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۵۱۲ ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲ دسته: انرژی
۰

علی عسگر ظاهری عضو کمیسیون انرژی گفت: شیوه اخذ عوارض برق به صورت ثابت و به ازای هر کیلووات ساعت مصرف برق، باعث شده بود که حجم عوارض سنگینی به مشترکین نواحی گرمسیر تحمیل شود و اصلاح آن گامی در جهت اجرای عدالت بود.

علی عسگر ظاهری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد به تشریح دلایل تغییر شیوه اخذ عوارض برق از شیوه ثابت به شیوه ۸ درصد پلکانی پرداخت.

تغییر در قیمت برق به نفع مشترکین کم‌مصرف‌ با الگوبرداری از بودجه ۹۷

اصلاح روش اخذ عوارض به سود مردم مناطق گرمسیر است

ظاهری با بیان اینکه تعرفه برق نواحی گرمسیر کمتر از سایر نواحی کشور است، گفت:  مشترکین استان های گرمسیر میزان مصرف برق بالاتری نسبت به سایر نقاط کشور دارند. شیوه اخذ عوارض از آنها به صورت ثابت و به ازای هر کیلووات ساعت مصرف برق باعث شده بود که حجم عوارض سنگینی به مشترکین این نواحی تحمیل شود و این مطلب نه تنها ناعادلانه بود بلکه سبب ایجاد نارضایتی های زیادی در مردم شریف این مناطق شده بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه هدف مجلس از تغییر شیوه اخذ عوارض اجرای عدالت بود، تاکید کرد: در راستای برقراری عدالت میان تمام مشترکین برق کشور، پیشنهاد داده شد که این عوارض به صورت ۸ درصد میزان مصرف هر مشترک و بر اساس نرخ تعرفه پلکانی هر کدام از نواحی آب و هوایی کشور اخذ شود.

ظاهری ادامه داد: در این صورت چون نواحی گرمسیر نرخ تعرفه پایین تری نسبت به سایر نواحی دارند، این شکل محاسبه عوارض باعث می شود میزان پرداخت عوارض این مشترکین نیز عادلانه شود. با این کار قیمت برق در سال ۹۷ برای مردم نواحی گرمسیر ارزان تر شد و در واقع  این کار گامی در جهت اجرای عدالت بود.

وی افزود: خوشبخاته این پیشنهاد هم در کمیسیون انرژی و کمیسیون تلفیق و هم در صحن علنی با موافقت نمایندگان روبرو شد و به تصویب رسید و هم اکنون نیز در حال اجراست.

در اصلاح نرخ برق، منافع مردم و وزارت نیرو در نظر گرفته می شود

ظاهری در پاسخ به این سوال که آیا امکان تصریح این روش برای اصلاح نرخ تعرفه های برق و تفکیک بیشتر بین مشترکین کم مصرف و پرمصرف وجود دارد، گفت: بررسی های کارشناسی در این خصوص در حال انجام است. ما بایستی از یک طرف هزینه های تولید، انتقال و توزیع برق توسط وزارت نیرو را در نظر داشته باشیم و از طرف دیگر نبایستی تصمیمی اتخاذ شود که مردم عزیز به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه به زحمت و سختی بیفتند.

وی تاکید کرد: در مورد اصلاح نرخ تعرفه های برق به دنبال نسبتی هستیم که هم هزینه های تولید برق و هم رضایتمندی مردم را در بربگیرد البته این نسبت بیشتر به سمت رضایتمندی مردم خواهد بود.

گفتنی است یکی دیگر از مزایای این شیوه اخذ عوارض این بود که میان مشترکین که بر اساس پلکان های مصرفی تعرفه برق، مصرف معقولی دارند و مشترکین پرمصرف در هزینه های برق تفکیک حاصل شد و در مجموع قیمت برق برای مشترکین متعادل ارزان تر و برای مشترکینی که مصرف افسارگسیخته داشتند گران شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.