۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۳۷۶ ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴ دسته: کشاورزی
۰

علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به مزایای عملیات آبخیزداری برای مدیریت بحران آب، گفت: در مدیریت منابع آب باید اجرای فعالیت های آبخیزداری در اولویت قرار گیرد.

علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شیراز در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت منابع آبی کشور گفت: با توجه به کاهش ۵۰ درصدی بارندگی نسبت به سالیان قبل، مصرف بد آب و حفر چاه‌های غیرمجاز در مناطق مختلف، کشور با بحران آب روبرو شده است.

در مدیریت منابع آب باید اجرای فعالیت های آبخیزداری در اولویت قرار گیرد

وی با بیان اینکه در بندهای ۷، ۸ و ۹ برنامه ششم توسعه راهکارهای حل این بحران پیش بینی شده و اعتباراتی نیز برای آنها اختصاص یافته است، گفت: به نظر من توسعه آبخیزداری و آبخوان داری از طریق ایجاد سیل بندها، بندهای خاکی و پخش آب در محیط های گسترده مهمترین اقدام در این حوزه است.

اکبری با بیان اینکه جمع‌آوری آب‌های سطحی یکی از ضروریات حل بحران آب است؛ چراکه روان آب‌ها و سیلاب‌ها و همچنین تصفیه پساب‌ها، منابع پایدار آب محسوب می‌شوند، گفت: با توجه به تغییر اقلیم و افزایش باران های ناگهانی و شدید باید تلاش کنیم از طریق بندها کوچک یا بندها خاکی و فعالیت‌های آبخیزداری آب های سطحی را جمع‌آوری کرده و به داخل زمین نفوذ دهیم تا آبخوان‌ها نیز تقویت شود.

اجرای عملیات آبخیزداری منابع آبی کشور را ۲ برابر می‌کند

افزایش بودجه آبخیزداری در سال جاری

نماینده مردم شیراز با بیان این که در سال ۹۷ بودجه آبخیزداری افزایش یافته است، گفت: به هر شیوه ای که می شود باید بحران کمبود آب در کشور را حل کرد مثلا در مناطق ساحلی کشور علاوه بر آبخیزداری با توسعه آب شیرین کن ها و شوری زدایی از آب دریا می توان آب شرب این مناطق را تأمین کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به محدودیت کشت برخی از محصولات کشاورزی در کشور گفت: این راه حل در کوتاه مدت مفید می باشد لکن در میان مدت باید به سمت فعالیت‌های آبخیزداری برویم تا بتوانیم از آب‌های سطحی و سیل آب‌ها، آبخوان‌ها را تقویت کرده و از تبخیر آب جلوگیری کنیم. در بلند مدت نیز باید به سمتی برویم که همه منابع را تحت مدیریت داشته باشیم و در جهت یکپارچگی مدیریت آب حرکت کنیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.