۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۸۳۲ ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶ دسته: کشاورزی، مدیریت آب کارشناس: امین محمودی
۰

هند با هدف افزایش بهره وری در مصرف آب و تولید بیشتر محصولات کشاورزی، اطلس جامع آب بخش های مختلف کشور را تهیه می کند. با تهیه این اطلس آبی، محصولات مناسب برای تولید در هریک از استان ها مشخص می شود و با مدیریت بهتر در انتخاب محصول، در نهایت تولید بخش کشاورزی هند افزایش می یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر بخش های زیادی از کشور هند با کم آبی و خشکسالی مواجه است. برای مدیریت بهتر این مشکل بانک کشاورزی و توسعه روستایی هند قصد دارد به زودی اقدام به تهیه نقشه برداری بهره وری آب یا اطلس آبی این کشور نماید. انتظار می رود مسئولین وزارت کشاورزی هند بتوانند با تهیه این اطلس آبی، برنامه ریزی های زراعی دقیق و مناسبی را برای استفاده از محصولات کشاورزی کم آب بر تدارک ببینند.

۸۰ درصد از آب هند به مصارف کشاورزی اختصاص می یابد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تخمین زده است که بیش از ۸۰ درصد از ذخیره آب موجود در هند به مصارف کشاورزی اختصاص پیدا می کند. همچنین آن ها بر این عقیده هستند که از این میزان آب در سراسر هند چیزی حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد آن به کشت دو محصول پرطرفدار یعنی نیشکر و برنج اختصاص می یابد.

مجلس هند به منظور تحقیقات در رابطه با روابط اقتصادی بین المللی (ICBER) نقشه های بهره وری فیزیکی و اقتصادی آب موجود در این کشور را تکمیل کرده است.

برنج، گندم، ذرت، چانا، تور، زمرد، خردل، نیشکر، پنبه و سیب زمینی، محصولاتی هستند که در هند مصرف آب آن ها به میزان دقیق بررسی و ترسیم شده است.

افزایش ۱۰ درصدی بهره وری محصولات کشاورزی با تهیه اطلس آب

در همین خصوص بهانوالا، رئیس بانک کشاورزی و توسعه روستایی هند گفت: تخمین زده می شود که با نگاشتن این اطلس، بهره وری محصولات کشاورزی با ۱۰ درصد افزایش روبرو شود. این در حالی است که کشت برنج و نیشکر بزرگترین کمک به تخلیه آب های زیرزمینی در پنجاب و مهاراشترا محسوب می شود.

تلاش دولت هند برای ایجاد انگیزه در بین کشاورزان ایالت پنجاب در این کشور برای تغییر الگوی کشت از برنج آب بر، به دیگر محصولات کشاورزی مانند ذرت و پنبه تا کنون با موفقیت همراه نشده است. دلیل اصلی این عدم موفقیت نبود یک نظام خرید قوی، سودآور و تضمین شده برای این محصولات عنوان شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هند در خصوص قیمت ها و هزینه های تامین و نگهداری آب گفت: کشاورزان ایالت پنجاب و هاریانا برای تولید تنها ۱ کیلوگرم برنج حدود ۵ هزار لیتر آب آشامیدنی را تلف می کنند.

وی افزود: نیازهای آبی محصولات مختلف کشاورزی از یک ایالت یا منطقه نسبت به دیگری در هند متفاوت است. به همین دلیل و براساس دسترسی به آب در یک منطقه، لازم است نسبت به محصولات کشاورزی مختلف، برنامه ریزی های خاصی صورت بگیرد.

براساس تحقیقی که مجلس هند در زمینه روابط اقتصادی بین المللی انجام داده است، به ترتیب غلات و حبوبات، دانه های روغنی، روغن زیتون و محصولات باغبانی بیشترین مقبولیت را برای کشت در بین کشاورزان به خود اختصاص داده اند.

تلاش مسئولین هندی برای ایجاد انگیزه کشت محصولات کم آب بر

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هند در پاسخ به سوالی در خصوص این که آیا گام منطقی بعد از نقشه برداری و تهیه اطلس آب تهیه یا برنامه ریزی شده است، گفت: «ممکن است کشاورزان را مجبور به پذیرش کشت محصول خاصی نکنیم، ولی این انگیزه ها را می توان در آن ها ایجاد کنیم تا بر اساس آب های موجود در آن منطقه، استفاده از آب برای کشت محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند، به علاوه باید تنش آبی مناطق مختلف را به حداقل برسانیم.»

مسئولین وزارت کشاورزی هند می گویند با استفاده از اطلس بهره وری آب، می توان با توجه به دسترسی به آب و تقاضای آن در یک منطقه، به طور موثری عملیات زراعتی را با آب و هوا هماهنگ کرد. بنا به گفته رئیس بانک کشاورزی و توسعه روستایی هند اعتبار لازم برای توزیع آسان آب و آبیاری بلند مدت در مناطق زراعی و تمرکز بر توسعه آنان درحدود ۴۰۰ میلیارد روپیه معادل بیش از ۶ میلیارد دلار عنوان شده است.

منبع: فاینشنال اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.