۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۳۲۲ ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

سازمان های پیشرفت در کشورهای در حال توسعه تلاش می کنند تا با سیاست گذاری به بهبود وضعیت جامعه و شهروندان کمک کنند. بر اساس نظر کارشناسان توسعه اقتصادی و همچنین بررسی عملکرد سازمان های پیشرفت، دولت ها برای دستیابی به موفقیت های اقتصادی به این سازمان ها نیاز دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد تصمیمات استراتژیک و تحقیقات درست در هر کشوری با استفاده از عوامل سیاسی، جغرافیایی و اجتماعی، لایه ای از اطمینان در سیاست گذاری و برنامه ریزی را در دولت به وجود می آورد و به مرور زمان تأثیرات مثبت خود را در کشورها نشان می دهد.

تحول سازمان های پیشرفت در گذر زمان

اصطلاح اتاق های فکر برای اولین بار در جنگ جهانی دوم به منظور برنامه ریزی و بحث در مورد استراتژی های نظامی مورد استفاده قرار گرفت و در طول سال های متمادی این مراکز به مرور تغییر و تحول یافته و تبدیل به نهادی با کارکرد عمیق تر و کارشناسی با نام سازمان پیشرفت شده اند.

در اکثر کشورها این سازمان ها به تحقیق، تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات کشور می پردازند و اقدام به برنامه ریزی و سیاست گذاری در بخش های مختلف می نمایند. در هریک از کشورها با توجه به نوع و ساختار سازمان های پیشرفت، حوزه های برنامه ریزی و اثرگذاری آن ها نیز متفاوت است. اما به طور کلی این نهادها نقش مهمی در عرصه های سیاسی و اقتصادی کشورها در عرصه داخلی و در سطح بین المللی دارند.

موفقیت سازمان های پیشرفت در کشورهای مختلف

هدف اصلی این نهادها برنامه ریزی، سیاست گذاری و رفع مشکلات کشور است. از این رو یکی از نشانه های موفقیت سازمان های پیشرفت، تأثیر گذاری سیاست ها و برنامه هایشان در کشور است.

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ هند یا مرکز تحلیلی روسیه نمونه موفق این گونه نهادها هستند که در چندین سال گذشته با ورود به چرخه برنامه ریزی در کشورشان موجب بهبود شاخص های اقتصادی و اجتماعی شده اند.

اثرگذاری سازمان پیشرفت «نیتی آيوگ» در جهش هند

موفقیت سازمان پیشرفت نیتی آیوگ در کشور در حال توسعه هند

راویچاندر[۱] محقق یکی از مرکز مطالعاتی در هند می گوید در سال های اخیر وزارت خانه های کشور برای تهیه و اجرای سیاست های خود ارتباط خوبی با نهادهای مذکور برقرار کرده اند. وی می گوید در حال حاضر دولت به این نهادها تکیه کرده است و تحلیل های سریع، کوتاه و متکی بر تحقیقات علمی و کارشناسی آن ها را برای سیاست گذاری های خود مد نظر قرار می دهد.

راویچاندر در ادامه می گوید اثرگذاری این نهادها در همه جای دنیا و به طور خاص در کشورهای در حال توسعه به اثبات رسیده است و همه دولت ها ملزم به استفاده از دستاوردهای این گونه سازمان ها در سیاست گذاری های خود هستند؛ در غیر اینصورت در دستیابی به اهداف خود شکست خواهند خورد.

پینوشت:

[۱] Annapoorna Ravichander

برگرفته از: مرکز تحقیقات توسعه کانادا، آن تینک تنکس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.