۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۵۴۷ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

تحلیلگران آمریکایی معتقدند که چنانچه دولت بخواهد سیاست گذاری، اجرا و مدیریت را به طور همزمان انجام دهد، شکست خواهد خورد. از این رو لازم است یک نهاد متخصص، متولی فرآیند تصمیم گیری و برنامه ریزی کشور در جهت پیشرفت باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد هرگونه تصمیم گیری و سیاست گذاری برای کشور نیازمند شناخت همه جانبه موضوعات است. با این حال قبل از شروع این فرآیند باید به همه زوایای آن و توانایی برنامه برای مقابله با شوک ها و چالش های پیش رو توجه شود.

بنابراین باید در هر کشوری یک نهاد علمی و متخصص وجود داشته باشد که بتواند با تمرکز بر حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی، برای حل چالش ها در جزئیات مسائل و مشکلات کشور وارد شود و با مطالعه همه جوانب موضوع، آن را تحت یک گزارش مختصر و مفید به دولت ارائه دهد. البته دولت نیز باید طالب این گزارشات تخصصی باشد و آن را اجرا نماید.

بهبود فرآیند سیاست گذاری با سازمان های پیشرفت

در فرآیند برنامه ریزی برای توسعه کشور زمانی میتوان موفق بود که برنامه بر اساس واقعیت های موجود کشور باشد یعنی قابلیت اجرا و تطابق با قانون و فرهنگ و تمدن موجود در کشور و توانایی مقابله با چالش های پیش رو را داشته باشد.

سوال اینجا است که آیا دولت می تواند در حین مدیریت برنامه های اجرایی خود یک برنامه ریز موفق نیز باشد؟ در پاسخ به این سوال تحلیلگر اسبق یکی از اتاق های فکر تأثیر گذار آمریکا می گوید که هر کسی که در دولت و نهادهای اجرایی مسئولیتی داشته باشد این را متوجه می شود که دولت نمی تواند هم زمان هم برنامه ریز باشد هم مجری (در برخی حوزه ها) و هم مدیریت را برعهده داشته باشد.

شادلو معتقد است که دولت ها در این امر شکست می خورند. از این رو برای برنامه ریزی در کشور دولت ها به نهادهای متفکر یا اندیشکده های تاثیر گذار نیاز دارند. این نهادها در اینجا همان سازمان های پیشرفت هستند که برای کشور برنامه ریزی می کنند.

صرفه جویی در هزینه های دولت و جلوگیری از اتلاف منابع کشور

این نوع از اندیشکده ها به عنوان یک نهاد برنامه ریزی دولتی، ضمن تدوین برنامه توسعه و رفع چالش های اقتصادی و اجتماعی، موجب کاهش هزینه ها و اتلاف وقت در دولت و جلوگیری از انحراف منابع در کشور می شوند.

این نهادها با جذب نیروی نخبه و جوان در میزهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای مشکلات کشور تصمیم گیری می کنند. علاوه بر موارد مذکور این نهاد ها می توانند به عنوان یک رابط بین دولت و کارشناسان هر حوزه قرار گیرند و با برگزاری جلسات به روند تصمیم گیری کشور کمک نمایند.

شادلو معتقد است که یکی از نقاط قوت آمریکا در بحث تصمیم گیری در داخل کشور این گونه نهادها هستند که ضمن استفاده از ظرفیت نخبگان، از دانش آن ها در مسیر توسعه کشور استفاده می کنند.

برگرفته از: فارین پالیسی ،‌ آن تینک تنکس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.