۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۸۸۰ ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

یکی از دلایل اصلی آمریکا در تشدید «جنگ تجاری» با کشور چین، حمایت های گسترده این کشور از تولیدکنندگان داخلی است. در حال حاضر کشور چین به طور گسترده در صنایع مرتبط با فناوری های پیشرفته، بخش مالی و بانکی، صنعت سرگرمی، محصولات غذایی و کشاورزی، صنعت داروسازی و صنعت ریلی از تولیدکنندگان داخلی در برابر شرکت های خارجی حمایت می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آمریکا در طول یک سال اخیر اقدامات متعددی در راستای محدود نمودن واردات کالا به این کشور انجام داده است. به طور خاص دولت ترامپ در تلاش است تا با محدود نمودن واردات محصولات از کشور چین، از کسری تراز تجاری با این کشور بکاهد.

یکی از اقدامات اخیر دولت آمریکا در راستای محدود کردن واردات کالا از چین، افزایش تعرفه واردات ۶۰ میلیارد دلاری محصولات چینی در حوزه های مرتبط با فناوری و ارتباطات بوده است.

با تداوم سیاست های حمایتی دولت آمریکا و محدود شدن واردات محصولات چینی به این کشور، مقامات کشور چین نیز از اقدام متقابل علیه شرکت های آمریکایی سخن گفته اند.

حمایت گسترده دولت چین از شرکت های داخلی

اما دلیل اصلی که موجب نگرانی آمریکا در برابر واردات کالا از چین شده است، حمایت گسترده دولت این کشور از صنایع داخلی است.

کشور چین به خوبی مطلع است که به عنوان یک اقتصاد در حال توسعه لازم است با اعمال سیاست های حمایت گرایانه از صنایع داخلی خود در برابر اقتصادهای پیشرفته تر حمایت نماید.

نتیجه این حمایت ها جلوگیری از ورود شرکت های خارجی به بازار کشور چین و محدود شدن واردات محصولات تولیدی خارجی به این کشور است.

در ادامه به بخشی از حمایت های دولت چین از بخش های مختلف صنایع اشاره می شود:

حمایت ویژه چین از صنایع مرتبط با فناوری های پیشرفته

دولت چین کنترل کاملی بر تولید و مصرف محصولات مرتبط با فناوری های پیشرفته در داخل این کشور دارد. به طور خاص دولت این کشور از ورود شرکت هایی همچون گوگل و فیس بوک به چین، به طور کامل جلوگیری نموده است.

علاوه بر این دولت چین یک برنامه بلندپروازانه با نام «ساخت چین ۲۰۲۵» را در دستور کار قرار داده است که یکی از مهم ترین بخش های آن حمایت از صنایع مرتبط با فناوری های پیشرفته، به منظور افزایش رقابت پذیری عنوان شده است.

محدودیت چین در حوزه های بانکی و مالی و سرگرمی

دولت چین محدودیت های متعددی در زمینه ورود شرکت های خارجی به بخش های بانکی و مالی خود اعمال نموده است. اعمال محدودیت در حوزه های بانکی و مالی چین، از دهه ها قبل شروع شده است و مورد اعتراض دیگر کشورهای جهان قرار گرفته است؛ تا جایی که در سال ۲۰۱۲ میلادی سازمان تجارت جهانی کشور چین را به محدود نمودن غیرمنصفانه شرکت های خارجی به ورود در بخش های مالی این کشور متهم کرد.

در زمینه صنایع مرتبط با حوزه سرگرمی نیز کشور چین محدودیت های زیادی برای شرکت های خارجی و واردات محصولات آن ها در نظر گرفته است. سخت گیری در ورود فیلم های خارجی و محدودیت در تعداد پخش فیلم های خارجی در سینماها از جمله این محدودیت هاست.

حمایت های گسترده چین از تولید محصولات غذایی و کشاورزی

کشور چین بارها و به دلایل مختلف ممنوعیت های وارداتی را در زمینه محصولات غذایی و کشاورزی، همچون گوشت مرغ و گوشت گاو اعمال نموده است.

علاوه بر این به منظور حمایت از تولید محصولات غذایی اساسی، در کشور چین قیمت حمایتی برای محصولاتی همچون گندم، ذرت و برنج در نظر گرفته شده است. در سال ۲۰۱۶ میلادی شکایتی علیه این سیاست کشور چین در سازمان تجارت جهانی مطرح شده است که هم اکنون در مرحله بررسی قرار دارد.

یکی دیگر از سیاست های چین در حمایت از تولیدکنندگان محصولات غذایی و کشاورزی، افزایش تعرفه واردات این محصولات است. در این زمینه هر گاه محصولات وارداتی به متضرر شدن تولیدکنندگان داخلی منجر شود، دولت میزان تعرفه واردات آن را افزایش خواهد داد.

حمایت از صنایع داروسازی و ریلی

دولت چین در حوزه های داروسازی و صنعت بیمه نیز به میزان قابل توجهی از تولیدکنندگان داخلی حمایت می کند. در این زمینه استفاده از ظرفیت بیمه همگانی به منظور ترویج مصرف داروهای تولید داخل، سیاست اصلی چین، به عنوان دومین بازار بزرگ مصرف دارو در جهان است.

دولت چین در زمینه صنعت ریلی نیز اهتمام ویژه ای به تکمیل زنجیره تولید در داخل کشور دارد و در حال حاضر بخش قابل توجهی از نیاز این کشور در شبکه ریلی از طریق تولیدات داخلی تأمین می شود.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.