۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۶۶۱ ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶ دسته: کشاورزی
۰

اخیرا با سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه، تفاهمنامه جدید همکاری میان فعالان بخش کشاورزی دو کشور امضا شد تا بر اساس آن، نیازهای متقابل دو کشور در زمینه محصولات کشاورزی تأمین شود.

به گزارش مسیر اقتصاد مقامات کشاورزی ایران و ترکیه در حاشیه سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه تفاهم نامه ی جدیدی در حوزه محصولات کشاورزی به امضا رساندند.

امضای این تفاهم نامه در حالی که ترکیه در اغلب بازارهای صادراتی، رقیب ایران به شمار می رود کمک بزرگی در زمینه همکاری دو کشور است.

در سال گذشته ترکیه و ایران در دو بازار بزرگ مصرفی روسیه و قطر رقابت صادراتی داشتند که این موضوع گاهی به منافع هر دو کشور در بدست آوردن بازار این کشورها ضربه وارد می کرد.

امضای تفاهم نامه همکاری با ترکیه به کشاورزی دو کشور کمک می کند

در همین رابطه سید محمدرضا مرتضوی رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران دیروز اعلام کرد: هر  کشوری برای تامین نیازهای خود علاوه بر تولید داخلی نیاز دارد تا از ظرفیت های خالی کشور با تولیدات سایر کشورهای به عنوان کالاهای واسطه ای و تکمیلی بهره مند شود.

وی با بیان اینکه دو کشور گام های اولیه خود را در زمینه توسعه همکاری های کشاورزی و غذایی برداشته اند تصریح کرد: هر دو کشور می توانند با تبادل کالایی، نیازهای یکدیگر را تامین کنند؛ به طوری که کالاهایی که در ترکیه قابل تولید نیست، توسط ایران تامین شود.

مرتضوی با اشاره به این که بازارهای روسیه و عراق برای ترکیه و ایران جذابیت دارند، گفت: ایران در اکثر بازارها با ترکیه رقیب است و گاهی  باعث از دست رفتن فرصت های مناسب می شود که این موضوع در سایه همکاری متقابل قابل رفع است.

فرصت صادراتی به ترکیه برای محصولات کود، زعفران و پسته ایران

به همین منظور فاحرتین پویراز مدیرکل تعاونی های اعتباری کشاورزی ترکیه نیز اعلام کرد: ترکیه می توان مواد غذایی و مایحتاج اولیه مورد نیاز ایران را با کیفیت عالی بدون واسطه و راحت در اختیار آن‌ها قرار دهد و در مقابل انتظار می رود نیازهای کشور ترکیه نیز در بخش کشاورزی و مواد غذایی از ایران به طور مناسب تامین شود.[۱]

محصولاتی نظیر کودهای شیمیایی، زعفران و پسته در ایران تولید می شود که در صورت همکاری می تواند به ترکیه صادر شود.

کمبود محصولات کشاورزی در ترکیه باعث رصد میزان تولید سایر کشورها شده است

گفتنی است دوماه پیش مسئولین ترکیه ای با ارائه گزارشی از وضعیت تولید محصولات کشاورزی در این کشور خبر از خشکسالی و کاهش محصولات تولیدی دادند.

به همین منظور مسئولین دولتی این کشور برای جبران کاهش سطح تولیدات مواد غذاییِ مورد نیاز خود، در حال رصد تولید سایر کشورها در این محصولات هستند.

دولت ترکیه با بررسی تولید در کشورهایی نظیر آمریکا، استرالیا و ایران در حال خرید مایحتاج خود به منظور کنترل بازار داخلی است.

وزارت کشاورزی مسئول اصلی رصد بازار ترکیه برای صادرات محصولات کشاورزی

وزارت کشاورزی ایران که مسئول بازرگانی محصولات کشاورزی نیز هست، با توجه به کاهش تولید محصولات کشاورزی در ترکیه بایستی به نحو مناسبی بازار این کشور را رصد کند و زمینه صادرات محصولات تولیدی را به این کشور فراهم نماید.

پینوشت:

[۱] ایرنا کد خبر ۸۲۸۷۹۷۱۲



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.