۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۴۲۸ ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

خودروساز چینی شانگهای به منظور افزایش میزان داخلی سازی محصولات خود، ۱۶ درصد از کل قیمت فروش هر خودرو را در راستای افزایش داخلی سازی خودروها سرمایه گذاری کرده است. این روش موجب شد این خودروساز از یک واردکننده قطعات به یک خودروسازی بزرگ و با داخلی سازی قابل توجه تبدیل شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در گزارش قبل بیان شد که در کشور چین بر اساس میزان «داخلی سازی» خودروها تعرفه واردات قطعات به صورت پلکانی وضع می شود. این اقدام به جهت تشویق خودروسازان به افزایش داخلی سازی محصولات شان انجام شده است. همچنین خودروسازانی که میزان «داخلی سازی» محصولات خود را افزایش ندهند، شامل جریمه های سنگین می شوند.

تعیین تعرفه واردات قطعات خودرو در چین بر اساس میزان داخلی‌سازی

در ادامه به بیان استراتژی «داخلی سازی» خودروساز چینی شانگهای پرداخته می شود. این استراتژی سبب شده است میزان تولیدات داخلی این خودروساز به بالاترین میزان برسد.

استراتژی داخلی سازی خودروساز چینی شانگهای

خودروساز چینی شانگهای در سال ۱۹۸۴ میلادی در قالب طرح های سرمایه گذاری مشترک با شریک آلمانی خود ( فولکس واگن) توانست تا میزان «داخلی سازی» محصولات خود را به بیشترین میزان تولید طی آن سال ها برساند.

با استفاده از استراتژی مناسب، خودروساز چینی شانگهای توانست تا از لحاظ میزان تولید و فروش خودرو به یکی از ۳۰۰ خودروساز برتر جهان تبدیل شود.

ایجاد سازمان مدیریت عملکرد به منظور ساماندهی به بخش های مختلف

در ابتدای این طرح سرمایه گذاری مشترک، انتخاب نوع محصول برای تولید و افزایش داخلی سازی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. در همین راستا شرکت خودروساز شانگهای در سال ۱۹۸۵ به تولید خودرو سانتانا با شریک آلمانی خود پرداخت. از سال ۱۹۹۲ این محصول در مدل های مختلف به بازار عرضه شد و این خودروساز موفق شد تا میزان داخلی سازی این محصول را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در واقع در این طرح سرمایه گذاری مشترک، خودروساز چینی به عنوان یک خودروساز الگو در کشور چین شناخته شد.

شرکت خودروسازی مشترک شانگهای-فولکس واگن دارای یک سازمان مدیریت عملکرد است و مسئولیت های مختلف این شرکت خودروساز بین مدیران این شرکت تقسیم شده است. خودروساز آلمانی مدیریت بخش های مهمی از جمله مدیریت فروش، خرید و امور مالی، مدیریت بخش تحقیق و توسعه و مدیریت بخش کنترل تولید و کنترل کیفیت را در اختیار خود دارد. در واقع مدیریت خودروساز شانگهای تحت سلطه فولکس واگن قرار دارد.

سرمایه گذاری خودروساز شانگهای برای افزایش داخلی سازی محصولات

از آنجا که شانگهای-فولکس واگن در ابتدا صرفا یک خودروسازی بود که قطعات را به صورت CKD وارد می کرد، میزان داخلی سازی محصولات تولید شده آن پایین بود؛ در سال ۱۹۹۲ داخلی سازی محصولات این خودروساز به میزان ۱۸.۳۵% بود و بیشتر تامین قطعات محصولات این خودروساز وابسته به خارج از کشور بود.

در سال ۱۹۹۱، یک تعاونی در این شرکت خودروساز با هدف افزایش میزان «داخلی سازی» محصولات تاسیس شد. وظیفه اصلی این تعاونی هماهنگ سازی امور مالی و تامین مواد اولیه برای خودروساز بود.

در نظر گرفتن ۱۶ درصد از قیمت فروش هر خودرو برای ارتقاء داخلی سازی

این تعاونی به منظور افزایش داخلی سازی محصولات شرکت شانگهای-فولکس واگن ۲۸ هزار یوان سرمایه گذاری کرد. به بیان دیگر این تعاونی ۱۶ درصد از کل قیمت هر خودرو را در راستای افزایش داخلی سازی خودروها سرمایه گذاری کرد.

در واقع ۱۶ درصد از کل قیمت هر خودرو  به صورت وام های با بهره پایین به تولیدکنندگان قطعات در بخش های مختلف داده شد. این خودروساز با این اقدام میزان داخلی سازی خودروهای خود را به طور قابل توجهی افزایش داد. در ادامه سایر خودروسازها در چین نیز از این روش برای افزایش میزان داخلی سازی محصولات خود بهره بردند.

منبع: میت اجوکیشن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.