۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۱۶۳ ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ دسته: حمل و نقل کارشناس: محمد غیاثی
۰

طبق آمار بانک جهانی از سال ۱۹۹۰ تا نیمه اول سال ۲۰۱۷ میلادی، بخش خصوصی در ۱۳۴ پروژه ریلی جهان به مبلغ ۱۰۸ میلیارد دلار مشارکت و سرمایه گذاری کرده است. بیشترین مشارکت بخش خصوصی در پروژه های ریلی در منطقه آمریکای لاتین بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان برای اجرای پروژه های زیرساختی و عمرانی خود از جمله پروژه های ریلی از مشارکت بخش خصوصی استفاده می کنند.

طبق آمار بانک جهانی از سال ۱۹۹۰ تا نیمه اول سال ۲۰۱۷، ۱۰۰ کشور جهان برای اجرای پروژه های ریلی خود از مشارکت بخش خصوصی استفاده کرده اند. در این سال ها ۱۳۴ پروژه ریلی در جهان از طریق مشارکت بخش خصوصی تامین مالی شده اند و پروژه های ریلی در بین پروژه های زیرساختی در جایگاه هشتم قرار گرفته اند. شکل زیر، تعداد پروژه های زیرساختی در بخش های مختلف با مشارکت بخش خصوصی را نشان می دهد:

اما پروژه های ریلی از نظر میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بین پروژه های زیرساختی در جایگاه چهارم قرار گرفته اند؛ به طوری که از سال ۱۹۹۰ تا نیمه اول سال ۲۰۱۷ بخش خصوصی بیش از ۱۰۸ میلیارد دلار در پروژه های ریلی سرمایه گذاری کرده است. در شکل زیر، میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های زیرساختی در بخش های مختلف نشان داده شده است (اعداد به میلیون دلار هستند):

آمریکای لاتین، پیشرو در مشارکت بخش خصوصی در پروژه های ریلی

از سال ۱۹۹۰ تا نیمه اول سال ۲۰۱۷ آمریکای لاتین با ۶۰ پروژه بیشترین تعداد پروژه های ریلی با مشارکت بخش خصوصی را در بین مناطق مختلف جهان به خود اختصاص داده است. آسیای شرقی و اقیانوسیه با ۳۳ پروژه و جنوب صحرای آفریقا با ۲۱ پروژه در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته اند. شکل زیر، تعداد پروژه های ریلی با مشارکت بخش خصوصی را در مناطق مختلف جهان نشان می دهد:

همان طور که در شکل ملاحظه می شود، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با ۲ پروژه کمترین تعداد پروژه های ریلی با مشارکت بخش خصوصی را به خود اختصاص داده است.

آمریکای لاتین از نظر میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های ریلی نیز در بین مناطق مختلف جهان در جایگاه اول قرار گرفته است؛ به طوری که بخش خصوصی ۵۵ میلیارد دلار در پروژه های ریلی آمریکای لاتین سرمایه گذاری کرده است. آسیای شرقی و اقیانوسیه با ۳۴ میلیارد دلار پس از آمریکای لاتین در جایگاه دوم قرار گرفته است. در شکل زیر، میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های ریلی مناطق مختلف جهان نشان داده شده است:

همان طور که در شکل ملاحظه می شود، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های ریلی نیز در جایگاه آخر قرار گرفته است؛ به طوری که بخش خصوصی تنها ۳۴۳ میلیون دلار در پروژه های ریلی این منطقه سرمایه گذاری کرده است.

خطوط ریلی جهان با بیشترین سرمایه گذاری بخش خصوصی

  • خط مسافری بین شهری هانگ ژو-تای ژو: این خط ریلی به طول ۲۶۹ کیلومتر در استان ژجیانگ چین قرار دارد. میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در این خط ریلی ۶.۷ میلیارد دلار معادل ۵۱ درصد سرمایه مورد نیاز پروژه است. روش قرارداد این پروژه از نوع ساخت، بهره برداری و انتقال (BOT) و مدت آن ۳۰ سال است که ۴ سال برای ساخت و ۲۶ سال برای بهره برداری در نظر گرفته شده است.
  • خط ۲ متروی لیما: خط ۲ متروی لیما پایتخت پرو به طول ۳۵ کیلومتر به طور کامل توسط بخش خصوصی تامین مالی شده است. میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در این پروژه ۶.۴ میلیارد دلار با روش BOT به مدت ۳۵ سال است.
  • شبکه ریلی جنوب شرق برزیل: این پروژه که نام دیگر آن MRS Lagistica SA است، ۱۶۷۴ کیلومتر طول دارد. بخش خصوصی ۵.۳ میلیارد دلار با روش بازسازی، اجاره و انتقال به مدت ۳۰ سال در این پروژه سرمایه گذاری کرده است.

منبع: بانک جهانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.