۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۰۴۳ ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷ دسته: انرژی، طرح های پتروشیمی
۰

پتروشیمی استهبان یکی از طرح های پتروشیمی زیرمجموعه خط لوله اتیلن مرکز بوده که بعد از ۴ سال، هنوز به مرحله اجرایی شدن نرسیده است. یکی از موانع اجرایی شدن این طرح پتروشیمی، وجود مشکلات عمده در واحد تأمین کننده خوراک آن و همچنین کمبود آب است.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح احداث پتروشیمی استهبان بعد از گذشت چند سال از تصویب احداث طرح های پتروشیمی جهرم، داراب ، فسا و فیروزآباد به تصویب رسید؛ این پتروشیمی تا سال ۱۳۹۴ مجوز احداث نیافته بود و هم اکنون نیز احداث این پتروشیمی کلید نخورده است.

جدول زیر بر اساس آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۶ توسط شرکت ملی پتروشیمی درباره‌ی شرایط کنونی پتروشیمی استهبان گردآوری شده است:

همانطور که مشاهده می شود، اطلاعات زیادی درباره وضعیت پتروشیمی استهبان وجود ندارد؛ اما همین اطلاعات اندک حاکی از عدم هر گونه پیشرفت در روند احداث این طرح پتروشیمی است.

در چند سال اخیر، بارها اجرایی شدن فرایند احداث پروژه پتروشیمی استهبان به مردم این شهرستان وعده داده شده است؛ اما این اجرایی شدن تا به امروز عملی نشده است.

دلایل عدم احداث پتروشیمی استهبان

عملی نشدن فاز اجرایی این پروژه به مشکلات موجود در تعریف این پروژه و پروژه های بالادستی آن برمی‌گردد.

طبق برنامه ریزی های انجام شده پتروشیمی فیروزآباد باید تامین کننده خوراک مورد نیاز پتروشیمی استهبان می بود؛ اما روند اجرای پروژه پتروشیمی فیروزآباد خود با مشکلات عمده رو به رو است. مشکلاتی که سبب شده تا این پتروشیمی تنها با ۱۰ درصد بیشرفت، چندین سال متوقف بماند.

انتقال پتروشیمی فیروزآباد بعد از ۶ سال نتیجه تصویب طرح غیرکارشناسی

مشکلات پتروشیمی فیرزآباد به گونه ای است که بسیاری تنها راه پیش روی آن را  انتقال و جابجایی می بینند. انتقال و جابجایی این طرح فلسفه تمام طرح های زیرمجموعه ی خط لوله اتیلن مرکز از جمله طرح احداث پتروشیمی استهبان زیر سوال می برد.

خط لوله «اتیلن مرکز» اشتباهی که نباید تکرار شود

علاوه بر مشکل تامین خوراک پتروشیمی استهبان، مشکلات دیگری وجود دارد که هر کدام به سهم خود می تواند مانع جدی برای این پروژه باشد. مشکلاتی که همگی از تعریف اشتباه طرح  از نظر محیط زیستی نشأت می گیرد.

پتروشیمی استهبان روزانه به اندازه ۴۱ هزار نفر آب مصرف می کند

از مشکلاتی که در تعریف پروژه احداث پتروشیمی استهبان به آن توجه نشده است، موضوع میزان آب مورد نیاز برای این پروژه است. حجم آب مورد نیاز برای پتروشیمی استهبان در صورت راه اندازی برابر با ۸ میلیون لیتر در شبانه روز است؛ این مقدار آب می تواند آب مورد نیاز ۴۱ هزار نفر در شبانه روز را تامین کند.

این حجم زیاد آب مصرفی در حالی است که در سال های اخیر مشکلات ناشی از خشک سالی گریبان گیر شهرستان استهبان شده است.

تمام این عوامل سبب شده بعد از چندین سال نه تنها اجرایی شدن مرحله احداث پتروشیمی استهبان اتفاق نیافتد، بلکه اخیرا صحبت از جابجایی این پروژه به میان آید.

ضروری است به جای اصرار به احداث طرح بدون آینده پتروشیمی استهبان، به دنبال طرح های انجام شدنی تر در این شهرستان بود؛ طرح های که در تعریف آن ها پتانسیل های واقعی منطقه لحاظ گردد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.