۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۷۸۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸ دسته: انرژی، طرح های پتروشیمی
۱

پتروشیمی فیروزآباد طرحی است که بدون مطالعات اقتصادی و زیست محیطی لازم تصویب شد و امروز بعد از ۶ سال، به خاطر نداشتن شرایط اولیه احداث زمزمه انتقال آن شنیده می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح ساخت پتروشیمی فیروزآباد در سال ۱۳۹۰ کلید زده شد؛ هدف از این طرح تولید اتیلن و تأمین خورک مجتمع‌های پتروشیمی جهرم، فسا، داراب و استهبان از طریق خط لوله اتیلن مرکز بود.

در جدول زیر اطلاعات مختصری در مورد شرایط کنونی طرح های گردآورده شده است:

طرح پتروشیمی فیروزآباد یا همان الفین چهاردهم قرار بود طی ۴ سال همچون پتروشیمی های تولید الفین کاویان و مروارید، تامین کننده خوراک چند پتروشیمی دیگر باشد؛ اما امروز  پتروشیمی فیروزآباد تنها یک زمین خالی است که رویای کار و اشتغال جوانان بر روی آن ساخته شده است.

ریشه مشکلات پتروشیمی فیروزآباد

پتروشیمی فیروزآباد و چند طرح دیگر در استان فارس در سال ۱۳۸۶ در یک سفر استانی به تصویب رسیدند؛ طرح هایی که تصویب هر کدامشان نیاز به مطالعات کامل محیط زیستی و اقتصادی داشت.

جای تعجب دارد در شهرستانی همچون فیروزآباد که در آن تامین آب مورد نیاز شهروندان با مشکل رو به رو است، مسئولین با چه توجیهی طرح واحد آب بر تولید الفین را تصویب کرده اند. واحدهای الفینی همچون پتروشیمی فیروزآباد برای عملیاتی شدن به ۳۲ میلیون لیتر آب در شبانه روز نیاز دارند که این حجم از آب با مقدار آب مصرفی ۱۶۰هزار نفر در شبانه روز برابر است.

بنابراین در چنین منطقه ای که فاقد بدیهی ترین شرایط ساخت یک پتروشیمی است، هیچ سرمایه گذاری حاضر به سرمایه گذاری در آن نیست و به همین خاطر طرح الفین چهاردهم هیچ گونه پیشرفتی نداشته است.

ظاهراً این روز ها بعد از ۱۰ سال وزارت نفت نیز با احداث پتروشیمی ها در فارس مخالف است. دلیل مخالفت این وزارتخانه عدم توجیه اقتصادی، نبود آب و فاصله زیاد این پروژه ها تا دریا است.

عدم وجود نگاه کارشناسانه در طرح پتروشیمی فیروزآباد سبب شده رویای شیرین ساخت این پتروشیمی، امکان واقعی شدن نداشته باشد؛ اما در این میان همواره نمایندگان و مسئولانی وجود داشتند که وعده احداث و عملیاتی کردن این پتروشیمی را وسیله ای برای کسب منافع خود کرده اند.

سرانجام پتروشیمی فیروزآباد

امروز بیش از هر زمان دیگری زمزمه های انتقال پتروشیمی فیروزآباد شنیده می شود؛ اما وجود فشار سیاسی نمایندگان استانی و وعده های بی اساس مسئولان سبب شده تکلیف نهایی چنین پتروشیمی با تعریف اشتباهی در هاله ای از ابهام باقی بماند.

بر کسی پوشیده نیست که عملا ساخت پتروشیمی فیروزآباد امکان پذیر نیست؛ بنابراین اصرار نمایندگان و مسئولان به ساخت آن، سبب محروم ماندن هرچه بیشتر شهرستان فیروزآباد از پروژه های مناسب با شهرستان می شود.

پیشنهاد می شود نمایندگان استان واقعیت اشتباه بودن چنین طرحی را برای مردم روشن کنند و زمینه اجرای طرح هایی را که دارای مطالعات کارشناسانه هستند، فراهم نمایند.

  1. میدونستید الفین فیروزآباد که به عسلویه منتقل شده مالکش قرارگاه خاتمه سهامش هم در بورس بنام پتروشیمی های فسا داراب جهرم هست و کمتر از ۲۰۰% بازدهی داشتن که خیلی کمتر از پتروشیمی ممسنی است که ۹۰۰% بازدهی داشته پتروشیمی های فسا داراب جهرم هم مالکش قرارگاه خاتمه بجنبید بخرید تا مثل ممسنی نشده اولویت اول ساخت پتروشیمی فقط همین الفین هاست چه بهتر که مالکش هم خوشنام باشد همه جا شایعست میگن اگه ساخته بشن سودشون بالای هزار تومنه و قیمتشون بالای ده هزار تومن می شود الان زیر ۳۰۰ تومن میشه هر تعداد پتروشیمی های فسا داراب جهرم خرید

    ۱۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.