۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۰۱۹ ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی، مشارکت عمومی-خصوصی کارشناس: محمد غیاثی
۰

آمار بانک جهانی از سال ۱۹۹۰ تا نیمه اول سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که کشورهای چین و برزیل، به ترتیب بیشترین تعداد پروژه و بیشترین میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های زیرساختی را به خود اختصاص داده اند. بیشترین تعداد پروژه مربوط به بخش برق و بیشترین میزان سرمایه گذاری مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در بسیاری از کشورهای جهان پروژه های زیرساختی و عمرانی با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا می شوند.

در سلسله گزارش های قبلی با عنوان افزایش ۲۴ درصدی مشارکت بخش خصوصی در پروژه های زیرساختی کشورها، حمل و نقل و انرژی مقصد اصلی سرمایه های عمومی در کشورها و پرداخت وام مهم ترین روش تامین مالی پروژه های زیرساختی جهان، مشارکت بخش خصوصی در پروژه های زیرساختی جهان در نیمه اول سال ۲۰۱۷ بررسی شد.

در این گزارش، مشارکت بخش خصوصی در پروژه های زیرساختی کشورهای جهان از سال ۱۹۹۰ تا نیمه اول سال ۲۰۱۷ میلادی بررسی می شود.

رتبه اول آسیای شرقی و اقیانوسیه از نظر تعداد پروژه با مشارکت بخش خصوصی

طبق آمار بانک جهانی از سال ۱۹۹۰ تا نیمه اول سال ۲۰۱۷ منطقه آسیای شرقی و اقیانوسیه با ۲۱۶۷ پروژه و آمریکای لاتین با ۲۰۸۶ پروژه به ترتیب بیشترین تعداد پروژه های زیرساختی با مشارکت بخش خصوصی را به خود اختصاص داده اند. در شکل زیر، تعداد پروژه های زیرساختی با مشارکت بخش خصوصی در مناطق مختلف جهان نشان داده شده است:

همان طور که ملاحظه می شود، کمترین مشارکت بخش خصوصی مربوط به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بوده است و بخش خصوصی تنها در ۱۸۹ پروژه زیرساختی این منطقه مشارکت داشته است.

رتبه اول آمریکای لاتین از نظر میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی

اما از نظر میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی، آمریکای لاتین با اختلاف زیادی نسبت به سایر مناطق جهان در جایگاه اول قرار گرفته است؛ به طوری که بخش خصوصی از سال ۱۹۹۰ تا نیمه اول سال ۲۰۱۷ بیش از ۹۶۷ میلیارد دلار در پروژه های زیرساختی این منطقه سرمایه گذاری کرده است. در شکل زیر، میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های زیرساختی مناطق مختلف جهان نشان داده شده است (اعداد به میلیون دلار هستند):

همان طور که در شکل ملاحظه می شود، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های زیرساختی نیز در جایگاه آخر قرار گرفته است؛ به طوری که در این منطقه بخش خصوصی تنها ۱۱۶ میلیارد دلار در پروژه های زیرساختی سرمایه گذاری کرده است.

چین دارای بیشترین تعداد پروژه ها با مشارکت بخش خصوصی

در بین کشورهای جهان، چین با ۱۴۱۴ پروژه بیشترین تعداد پروژه های زیرساختی با مشارکت بخش خصوصی را به خود اختصاص داده است. هند با ۹۴۵ و برزیل با ۹۰۱ پروژه پس از چین در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته اند. شکل زیر ۱۰ کشور اول جهان از نظر تعداد پروژه های زیرساختی با مشارکت بخش خصوصی را نشان می دهد:

برزیل دارای رتبه اول سرمایه گذاری بخش خصوصی

اما بیشترین میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های زیرساختی کشورهای جهان مربوط به برزیل بوده است؛ به طوری که بخش خصوصی بیش از ۵۲۵ میلیارد دلار در پروژه های زیرساختی این کشور سرمایه گذاری کرده است.

پس از برزیل، هند با ۳۴۷ و ترکیه با ۱۶۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری بخش خصوصی در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته اند. شکل زیر ۱۰ کشور اول جهان از نظر میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های زیرساختی را نشان می دهد (اعداد به میلیون دلار هستند):

بخش برق دارای بیشترین تعداد پروژه با مشارکت بخش خصوصی

از سال ۱۹۹۰ تا نیمه اول سال ۲۰۱۷ بیشترین تعداد پروژه های زیرساختی که بخش خصوصی در آن ها مشارکت داشته است مربوط به بخش برق بوده است؛ به طوری که ۳۲۸۱ پروژه برق در سراسر جهان با مشارکت بخش خصوصی انجام شده است.

بخش آب و فاضلاب با ۹۸۱ و جاده با ۹۶۷ پروژه در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته اند. شکل زیر، تعداد پروژه های زیرساختی در بخش های مختلف با مشارکت بخش خصوصی را نشان می دهد:

بیشترین سرمایه گذاری بخش خصوصی در فناوری اطلاعات و ارتباطات

اما بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) با جذب بیش از ۹۹۶ میلیارد دلار، بیشترین سرمایه گذاری بخش خصوصی را به خود اختصاص داده است. بخش برق با ۸۴۸ میلیارد دلار و جاده با ۲۷۲ میلیارد دلار در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته اند. در شکل زیر، میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های زیرساختی در بخش های مختلف نشان داده شده است (اعداد به میلیون دلار هستند):

منبع: بانک جهانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.