۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۲۶۵ ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

سیدهادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ضمن تأکید بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی گفت: اکنون ۸۰ هزار پروژه نیمه تمام در سطح کشور نیازمند منابع مالی است؛ ولی دولت توان مالی به اتمام رساندن آن‌ها را ندارند.

به گزارش نوری خبرنگار استان آذربایجان غربی مسیر اقتصاد  ۸۶ هزار پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که تکمیل این پروژه ‌ها به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این رقمی معادل دو برابر بودجه عمومی کشور است؛ این در حالی است که در سال گذشته این تعداد ۷۶ هزار پروژه معادل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۶ ،‌۷۱ هزار پروژه نیمه تمام معادل ۴۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است و هرسال بر تعداد این پروژه‌های نیمه تمام عمرانی و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آنها افزوده شده است.

یکی از نکات مهم در فرآیند تصمیم گیری و تعریف پروژه جدید عمرانی برای کشور این است که نباید مسائل سیاسی و انتخاباتی در این مهم تاثیرگذار باشد. در دهه های گذشته بیش از ۹۰ درصد پروژه های عمرانی کشور بدون توجیه کارشناسی و با فشار نمایندگان مجلس، استانداران، ائمه جمعه و احزاب تصویب می‌شد و با خواست نمایندگان مجلس، دولت پروژه مد نظر آنان را در لایحه بودجه قرار می داد. موضوعی که سازمان برنامه و بودجه نیز در آخرین گزارش خود تحت عنوان «اصلاح چرخه بودجه ریزی و فرآیند تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی» به آن اشاره کرده است.

دولت توان مالی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی را ندارد

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفتگو با مسیر اقتصاد با تأکید بر اینکه دولت توان مالی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی را ندارد، گفت: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر روی لایحه مشارکت عمومی-خصوص متمرکز شده ولی تاکنون اتفاقات مثبتی رخ نداده است. اکنون ۸۰ هزار پروژه نیمه تمام در سطح کشور نیازمند منابع مالی جهت بهره برداری است؛ ولی دولت توان مالی به اتمام رساندن آن ها را ندارند.

وی با اعلام اینکه طرح ایجاد یک نظام تأمین مالی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی توسط دولت ارائه و نمایندگان در کمیسیون عمران آن را بررسی کردند، تصریح کرد: کلیات این لایحه رای آورده و تأیید شده است اما در جزئیات آن مباحث فراوانی وجود دارد.

لزوم افزایش امنیت مرزها باهدف واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی

این نماینده مجلس ضمن تاکید بر واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی و پیشبرد اهداف سرمایه گذاری تاکید کرد: ایجاد امنیت در مرزها یکی از پیشنیازهای مشارکت بخش خصوصی در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی در بخش‌های مرزی است. علاوه بر این باید از دیگر ظرفیت‌های مرز به غیر از تجاری و بازرگانی نیز برای جذب سرمایه‌گذار استفاده کرد و با تقویت آنها تردد در این مرز را افزایش داد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ناامنی می‌تواند ناشی از مسائل گوناگون باشد خاطرنشان کرد: بهبود‌ وضعیت اقتصادی آذربایجان‌غربی نیاز به کار و هم‌فکری دارد. بنابراین همه مسئولان و نمایندگان آذربایجان‌غربی باید با یک هدف مشخص حرکت کنند و از جزئی‌نگری به امور بپرهیزند و برای دست‌یابی به پیشرفت‌های اقتصادی استان تلاش کنند.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.