۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۳۹۲ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲ دسته: انرژی، طرح های پتروشیمی
۱

پتروشیمی متوقف شده داراب نه تنها سبب پیشرفت شهرستان داراب نشد، بلکه گره خوردن نام این پتروشیمی بزرگ با این شهرستان، مانع از تصویب طرح های مناسب برای آن شده است. تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده که می توانست در بخش های بهتری مورد استفاده قرار گیرد. این پتروشیمی در هر شبانه روز معادل نیمی از نیاز کل این شهرستان به آب نیاز دارد که نشانگر غیرکارشناسی بودن آن است.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح احداث پتروشیمی داراب همراه با ۳ پتروشیمی جهرم، فسا و فیروزآباد در سال ۱۳۸۶ به تصویب رسید؛ کلنگ این پروژه در سال ۱۳۸۶ با وعده بهره برداری آن در ۴ سال به زمین خورد.

جدول زیر بر اساس آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۶ توسط شرکت ملی پتروشیمی درباره‌ی شرایط کنونی پتروشیمی داراب گردآوری شده است:

پتروشیمی داراب نه تنها طی ۴ سال ساخته نشد بلکه امروز بعد از ۱۰ سال بدون هیچ بیشرفتی به صورت زمین خالی باقی مانده است.

فرماندار داراب در تابستان سال جاری بیان کرد: طی این ۱۰ سال برای این پروژه پتروشیمی داراب حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است؛ اما اخیراً خبر جابجایی و تعطیلی آن بعد از ۸ سال به گوش می رسد.

برای بسیاری این سوال ایجاد می شود که چرا باید بعد از ۱۰ سال و با صرف هزینه ۱۰۰ میلیارد تومان برای پتروشیمی داراب، صحبت از تعطیلی و انتقال آن باشد.

وضع کنونی پروژه پتروشیمی داراب از تصویب تبلیغاتی و سیاسی این طرح نشئت می گیرد. تصویب سیاسی این طرح فرصتی برای انجام مطالعات زیست محیطی و اقتصادی باقی نگذاشت.

تامین آب پتروشیمی داراب به هر قیمت!

یکی از مشکلات اصلی این طرح می توان به نبود آب کافی در شهرستان داراب برای تامین آب این پتروشیمی اشاره کرد. حجم آب مورد نیاز این پتروشیمی ۱۷ میلیون لیتر در شبانه روز است که این حجم از آب، با مقدار آب مصرفی حدود نیمی از جمعیت ۲۰۰ هزار نفری شهرستان داراب در شبانه روز برابر است.

البته مسئولان شهرستان داراب از تأمین این حجم عظیم آب مورد نیاز پتروشیمی از ۴ منبع آبی سد سلمان فارسی، سد رودبال، پساب فاضلاب و آبشار فدامی خبر داده اند. اما صحبت از انجام چنین اقدامی در وضع وخیم کنونی کشور در زمینه آب، از عدم وجود یک نگاه آینده نگرانه و ملی حکایت دارد.

قابل ذکر است در کشورهای پیشرفته دنیا احداث پتروشیمی های آب بری چون پتروشیمی داراب همواره در کنار دریا انجام می شود.

بنابراین احداث پروژه ای که از اساس غیر کارشناسانه بوده، نه تنها چاره مشکلات شهر و استان نخواهد بود، بلکه هر روز مشکلی بر مشکلات آن خواهد افزود.

هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی که تاکنون صرف طرح بدون پیشرفت پتروشیمی داراب شده است، خود به تنهایی می توانست طرح های مناسبی را اجرایی کند.

امروز نیز مسئولان و نمایندگان این شهرستان باید برای خروج مردم از بلاتکلیفی، در مورد پتروشیمی داراب شفاف سازی کنند و با تعیین تکلیف این پتروشیمی با تعریف اشتباه، به دنبال اجرای طرح های مناسب در منطقه باشند.

  1. میدونستید الفین فیروزآباد که به عسلویه منتقل شده مالکش قرارگاه خاتمه سهامش هم در بورس بنام پتروشیمی های فسا داراب جهرم هست و کمتر از ۲۰۰% بازدهی داشتن که خیلی کمتر از پتروشیمی ممسنی است که ۹۰۰% بازدهی داشته پتروشیمی های فسا داراب جهرم هم مالکش قرارگاه خاتمه بجنبید بخرید تا مثل ممسنی نشده اولویت اول ساخت پتروشیمی فقط همین الفین هاست چه بهتر که مالکش هم خوشنام باشد همه جا شایعست میگن اگه ساخته بشن سودشون بالای هزار تومنه و قیمتشون بالای ده هزار تومن می شود الان زیر ۳۰۰ تومن میشه هر تعداد پتروشیمی های فسا داراب جهرم خرید

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.