۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۴۱۲ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ به دلیل بهره مندی از کارشناسان خبره، به یک نهاد اندیشه ورز برای دولت هند تبدیل شده است و پرچم دار برنامه ریزی اقتصادی و اجتماعی این کشور به شمار می رود. این سازمان در تمامی پروژه های بزرگ کشور هند نقشی مهم و اساسی ایفا می کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی مسیر اقتصاد سیوارامن، وزیر درآمد سابق هند در اظهاراتی گفته است که با ظهور سازمان پیشرفت نیتی آیوگ، اکنون هند می تواند با خاطری آسوده وظیفه تدوین پیش بینی های اقتصادی و ارائه چشم اندازهای بلندمدت بر اساس آن ها را به این سازمان واگذار نماید.

پیش از تأسیس سازمان پیشرفت نیتی آیوگ، کمیسیون برنامه ریزی وظیفه رصد و ارائه چشم انداز را به عهده داشته است. سیوارامن معتقد است برخلاف سازمان نیتی آیوگ، کمیسیون برنامه ریزی یک نهاد قانونی نبوده است؛ بلکه به صورت یک نهاد مشورتی عمل می کرده است که اعضای آن توسط نخست وزیرهای سابق این کشور انتخاب میشدند.

از این رو ممکن بود این انتخاب بر اساس صلاحیت نباشد و مشکلات دیگری از جمله فساد و یا جانبداری های حزبی و یا قومی را به صورت خاص به وجود بیاورد.

انتخاب اعضای نیتی آیوگ بر اساس صلاحیت

فعالیت های کمیسیون برنامه ریزی بر اساس مدل هارود- دومار بوده است. کمیسیون برنامه ریزی بر توسعه بخش کشاورزی، ثبات قیمت ها، بخش انرژی و حمل و نقل متمرکز بود؛ که البته موفقیت های را نیز در این زمینه ها موجب شده است.

اما در سازمان پیشرفت نیتی آیوگ انتخاب کارشناسان بر اساس صلاحیت و توانایی ها صورت می گیرد و موضوعات گسترده تری مورد توجه کارشناسان این سازمن قرار دارد.

سازمان پیشرفت نیتی آيوگ یک نهاد متفکر و برنامه ریز برای هند

کمیسیون برنامه ریزی یک هیئت برای تصویب برنامه برای همه ایالات و بخش های هند بود، اما نیتی آیوگ به عنوان یک مرکز تفکر در کشور است گه با توجه به نیازهای شهروندان به برنامه ریزی می پردازد.

وزیر سابق درآمد هند گفته است در حال حاضر نیتی آیوگ پرچم دار برنامه ریزی اقتصادی و اجتماعی در کشور و ایالت های هند است. این سازمان با برنامه ریزی و سیاست گذاری بلند مدت و نظارت بر پیشرفت برنامه ها، برای توسعه کشور تلاش می کند.

به گفته سیوارامن سازمان پیشرفت نیتی آیوگ با تدوین مدل های مختلف برنامه توسعه برای کشور، در سال های گذشته توانسته است اختلافات بین بخش ها و سازمان های دولتی را کاهش دهد و موجب تسریع روند توسعه در کشور شود.

برگزاری نشست کارشناسی برای حل مشکلات کشور

نارندرا مودی، نخست وزیر هند و رئیس سازمان پیشرفت نیتی آیوگ، در ماه گذشته نشستی با حضور ۴۰ اقتصاددان و کارشناس حوزه های مختلف تحت عنوان «سیاست های اقتصادی هند و راه پیش رو» برگزار کرد. این نشست با محوریت سازمان پیشرفت نیتی آیوگ برگزار شد.

در این نشست اقتصاددانان و کارشناسان هندی در مورد برنامه ها و چشم انداز هند در ۱۵ سال آینده و اهداف سند ۲۰۳۲ به بحث و گفتگو پرداختند. وزیر دارایی هند از همه کارشناسان و اقتصاددانان درخواست کرد تا نظرات و پیشنهادات خود را در مورد مسائل و مشکلات کشور بیان کنند.

در جریان این نشست بحث های مفیدی در مورد موضوعات اقتصادی همچون کشاورزی، توسعه روستایی، اشتغال و بهداشت، صادرات، گسترش زیر ساخت ها و آموزش و پرورش ارائه شد.

در پایان نیز مودی با جمع بندی همه نظرات افزود: گفتگو های خوبی صورت گرفته است که در سال ۲۰۱۸ باید بتوانیم با برنامه ریزی درست و دقیق کشور را در مسیر توسعه با سرعت بیشتری حرکت دهیم.

برگرفته از: اورف آنلاین ، پایگاه دولتی پی ام ایندیا ، پایگاه نخست وزیری هند



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.