۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۸۵۰ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳ دسته: پول و بانک
۰

مدیر شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در برنامه زنده شبکه دو ضمن اشاره به اهمیت بانک مرکزی در تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: این نهاد غیرپاسخگوترین نهاد کشور در اقتصاد مقاومتی است و در این شرایط سخت کشور، تنها ۱ پروژه غیرمرتبط در دستور کار دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد روز گذشته در برنامه زنده باد زندگی شبکه دو سیما که هر روز ساعت ۱۰.۳۰ صبح به صورت زنده پخش می شود، موضوع اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار گرفت.

در این برنامه که با حضور محمد امینی رعیا مدیر شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی برگزار شد، به ارزیابی اقدامات انجام شده در کشور در زمینه اقتصاد مقاومتی پرداخته شد و عملکرد دستگاه ها مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

مدیر شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در ابتدا در تعریف اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی به مجموعه اقدامات و سیاست های اولویت دار گفته می شود که اقتصاد را در برابر تکانه های داخلی و خارجی مقاوم می کند.

وی در ابتدا در خصوص ۴ مولفه اقتصاد مقاومتی افزود: ابتدا بحث مقاوم سازی است؛ یعنی اینکه با ایجاد فشارهای داخلی و خارجی، معیشت خانوار و کسب و کار با مشکل مواجه نمی شود. بحث دیگر تکانه های داخلی و خارجی مثل تغییر قیمت نفت، تحریم، خشکسالی و … است. بحث دیگر این است که اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست و با آن متفاوت است. نکته دیگر نیز این است که کشورهای مختلف آن را اجرا می کنند و تنها مختص ایران نیست.

محمد امینی رعیا در خصوص نتایج ارزیابی تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: در حال حاضر میزان انطباق اقدامات دستگاه ها با اقتصاد مقاومتی از ۱۰۰ برابر ۱۸.۳ است که این در همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در قالب یک کتابچه ارائه شد. این ارزیابی علمی و دقیق است.

مدیر شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در ادامه گفت: به عنوان یک نمونه بانک مرکزی در این کتابچه مورد بررسی قرار گرفته است. مردم از نظام بانکی کشور گله مندند اما بانک مرکزی تنها ۱ پروژه غیر مرتبط در دستور کار دارد و برای تحقق اقتصاد مقاومتی قدمی بر نداشته است.

وی افزود: بارها از مسئولین مختلف بانک مرکزی دعوت کردیم تا در همایش حضور یابند و در خصوص این وضعیت پاسخ دهند اما با وجود حضور وزیر ارتباطات، معاون وزیر اقتصاد، معاون وزیر صنعت و دیگر مسئولین در همایش، از این نهاد کسی حاضر به پاسخگویی نشد.

امینی رعیا در ادامه گفت: اگر امروز می بینیم مردم در معیشت خود مشکل دارند یا جایی کسب و کار به مشکل خورده و مختل شده است، نتیجه عدم تحقق و اجرای اقتصاد مقاومتی است.

مدیر شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی همچنین در خصوص بازار ارز و نوسانات آن افزود: اگر پیمان های پولی دوجانبه، بورس ارز و دریافت مالیات از سوداگران بازار ارز به عنوان اقدامات مرتبط با اقتصاد مقاومتی در دستور کار بانک مرکزی قرار داشت، این همه نوسان را شاهد نبودیم.

وی در پایان افزود: نسل سوم و چهارم یاد گرفته اند که مشکلات کشور از مسیر تعامل آگاهانه و نقد و بررسی عالمانه و دلسوزانه حل می شود نه اغتشاش؛ نسل اول و دوم هم باید متوجه باشند که به این ظرفیت توجه داشته باشند و شرایط استفاده از آن را فراهم آورند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.