۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۳۰۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶ دسته: دولت و حکمرانی
۰

آمریکا به تازگی تحریم های جدیدی را علیه روسیه وضع کرده است که هدف آن ایجاد مشکل در تأمین مالی دولت این کشور است. روسیه نیز می تواند از طریق فروش بیش از ۱۰۵ میلیارد دلار اوراق قرضه دولت آمریکا، علیه این کشور اقدام نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد در اولین ماه سال ۲۰۱۸ میلادی، دولت آمریکا با اعلام لیست تحریمی جدید علیه روسیه، فشارهای اقتصادی بر این کشور را تشدید کرد.

یکی از اهداف تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه، جلوگیری از دسترسی این کشور به منابع مالی خارجی و ایجاد اختلال در روند تأمین مالی خارجی عنوان شده است. از این رو انتظار می رود تحریم های جدید بر بدهی های خارجی روسیه اثرگذاری مستقیمی داشته باشد.

سخنگوی رئیس جمهور روسیه: آمریکا غیر قابل پیش بینی است

در همین راستا دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه در مصاحبه ای ضمن انتقاد از رویکرد دولتمردان آمریکا در تشدید تحریم های روسیه گفت: «تحریم های آمریکا غیرقابل پیش بینی است. از این رو روسیه باید خود را برای هر اقدامی از سوی این کشور آماده کند. وقتی با کشوری غیرقابل پیش بینی و غیر قابل اعتماد طرف هستید حتما باید خود را با ابزار لازم مسلح نمایید.»

در این میان یکی از مواردی که پیش از اعمال تحریم های بیشتر از سوی آمریکا، لازم است کشور روسیه به آن توجه ویژه داشته باشد، مسئله دارایی های خارجی و شرایط دسترسی به منابع مالی خارجی است.

تحریم های مالی مهم ترین ابزار آمریکا در جنگ اقتصادی

کارشناسان معتقدند انتظار می رود دولت آمریکا در آینده نزدیک محدودیت هایی را در زمینه انجام هرنوع همکاری های مالی با کشور روسیه وضع نماید. تحریم خرید اوراق قرضه دولت روسیه و تحریم همکاری با نهادهای مالی روسیه از جمله این محدودیت ها هستند.

از سال ۲۰۱۴ میلادی که روند تحریم های آمریکا و اروپا علیه روسیه آغاز شد، تحریم تأمین مالی بلندمدت نهادهای روسی نیز یکی از اقدامات اصلی این کشورها بود.

انتشار اوراق قرضه دولتی راهکار روسیه در کاهش وابستگی به تأمین مالی خارجی

اما دولت روسیه برای رفع این مشکل تدابیری داخلی در نظر گرفت و تا حدودی توانست با کاهش وابستگی نهادهای تأمین مالی داخلی، مشکلات شرکت های داخلی در این زمینه را مرتفع نماید.

راهکار روسیه در این زمینه انتشار اوراق قرضه دولتی در چند مرحله بوده است. از آن زمان تا به حال دولت روسیه بیش از ۶۷۰۰ میلیارد روپیه معادل بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار از این طریق منابع مالی تأمین کرده است.

بخشی از این میزان تأمین مالی جذب شده توسط دولت روسیه، از سوی شرکت ها و نهادهای مالی آمریکایی و اروپایی خریداری شده است. در چنین شرایطی انتظار می رود آمریکا نیز به منظور دنبال ایجاد مشکل در روند تأمین مالی دولت روسیه، خرید این اوراق قرضه را مشمول تحریم نماید.

روسیه توان مقابله با اقدامات آمریکا را دارد

با اینحال مقامات و کارشناسان مالی روسیه معتقدند در صورتی که آمریکا شرکت ها و نهادهای آمریکایی را مجبور به فروش اوراق قرضه دولت روسیه نماید، نهادهای داخلی این کشور قابلیت خرید آن را دارند.

به گفته مقامات روسی در حال حاضر بانک های این کشور توان خرید بیش از ۳۳۰۰ میلیارد روپیه، معادل ۵۵ میلیارد دلار از اوراق قرضه دولتی را دارند که بسیار بیشتر از میزانی است که توسط شرکت های آمریکایی خریداری شده است.

روسیه با فروش اوراق قرضه آمریکا با تحریم این کشور مقابله می کند

علاوه بر این در صورتی که آمریکا چنین تحریمی را علیه روسیه وضع نماید، روسیه نیز اقدامات متقابلی را در دستور کار قرار خواهد داد که یکی از آن ها فروش اوراق قرضه دولتی آمریکاست.

در حال حاضر بانک مرکزی روسیه بیش از ۲۱۹ میلیارد دلار دارایی خارجی در اختیار دارد که بیش از ۱۰۵ میلیارد دلار آن را اوراق قرضه دولتی آمریکا تشکیل می دهد.

چنانچه آمریکا و کشورهای اروپایی بخواهند از طریق تحریم ها روند تأمین مالی دولت روسیه را با مشکل مواجه نمایند، بانک مرکزی روسیه می تواند ۲۱۹ میلیارد دلار دارایی خارجی خود را به فروش برساند. این اقدام مشکلات زیادی را برای این کشورها ایجاد خواهد کرد.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.