۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۷۹۹ ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ دسته: اسقاط خودرو، تولید
۰

نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به طرح دولت برای اعطای تسهیلات ۳۰ درصدی برای استقاط خودروهای فرسوده سنگین، گفت: ظرف سه سال آینده باید خودروهای سنگین فرسوده نوسازی شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه «تیتر امشب» دوشنبه ۱۶ بهمن با حضور محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور برگزار شد. 

نهاوندیان در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور تصریح کرد: اگر بتوانیم همین اتوبوس های موجود در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور را نوسازی کنیم، بخش مهمی از آلودگی کلان شهرها از جمله تهران رفع می شود.

صرفه جویی ۵۰ درصدی مصرف سوخت نتیجه نوسازی کامیون ها

نهاوندیان گفت: کامیونی که در هر صدکیلومتر ۶۵ لیتر سوخت مصرف می کند، اگر نوسازی شود حداقل ۵۰ درصد صرفه جویی سوخت به همراه دارد که رقم قابل توجهی است؛ بنابراین دولت در این شرایط می تواند مازاد این سوخت را صادر و بودجه آن را به چرخه اقتصادی کشور تزریق کند.

وی افزود: هدفگذاری دولت، نوسازی خودروهای فرسوده ظرف مدت سه سال آینده است، به این منظور از خودروسازان خواسته ایم تا با حداکثر توان خودرو بسازند تا در کنار آن اشتغال‌زایی صورت بگیرد.

تسهیلات ۳۰ درصدی دولت برای مالکان خودروهای فرسوده سنگین

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه با اجرای این طرح در بخش های مرتبط با صنعت اشتغال ایجاد می شود، افزود: تسهیلات دولت برای خودروهای سنگین ۳۰ درصد است؛ به این ترتیب علاوه بر آورده متقاضی، فرد می تواند با اقساط ماهیانه ۲.۵ میلیون تومان صاحب کامیون و نیز با پرداخت اقساط ماهیانه ۶ میلیون تومان، مالک اتوبوسی نو شود.

سهم بالای خودروهای فرسوده سنگین در آلودگی هوای شهر تهران

گفتنی است منبع ۷۰ درصد از ذرات معلق تولیدی در شهر تهران وسایل نقلیه هستند که سهم خودروهای سواری شخصی ۱.۴ درصد، تاکسی ها حدود ۱ درصد، مینی بوس ها ۴.۲ درصد، موتور سیکلت ها ۱۰.۵ درصد، اتوبوس های عمومی شهری ۱۲.۶ درصد، اتوبوس های بخش خصوصی ۱۸.۲ درصد و خودروهای سنگین ۲۲.۴ درصد است.

با این شرایط دو راهکار بلند مدت به منظور مقابله با آلودگی هوای کلان شهرهایی نظیر تهران عبارتست از:

  • نوسازی ناوگان اتوبوس حمل و نقل عمومی درون شهری طی دو سال آینده
  • نوسازی کامیون های دیزلی  با عمر بالای ۱۵ سال و اتوبوس های شهری با عمر بالای ۱۰ سال

توسعه صنایع خودروسازی نتیجه جایگزینی خودروهای فرسوده

بنابر آمار پلیس راهور در حال حاضر بیش از ۲۱ هزار اتوبوس درون‌شهری، حدود ۱۳ هزار اتوبوس برون‌شهری، ۱۹ هزار کامیونت، ۵۷ هزار مینی‌بوس و ون و ۲۴۰ هزار کامیون و کشنده فرسوده در کشور وجود دارد که جمع آنها به ۳۵۰ هزار دستگاه خودروی سنگین و نیمه سنگین فرسوده می رسد.

بنابراین در صورت اجرایی شدن طرح دولت مبنی بر جایگزینی ۲۰۲ هزار خودروی فرسوده، فرصت مناسبی برای خودروسازان داخلی ایجاد خواهد شد تا محصولات خود را به مالکان خودروهای فرسوده بفروشند.  در این صورت می توان شاهد توسعه صنایع خودروسازان داخلی بود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.