۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۶۱۰ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴ دسته: انرژی
۰

شرکت پتروشیمی ژاپنی به دنبال اختلاف قیمت نفتا با LPG روند جایگزینی خوراک در فرایند کراکینگ را کلید زده است. این اقدام موجب می شود هزینه های تولید محصولات کاهش یابد و سود نهایی شرکت بیشتر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت نفت و انرژی JXTG ژاپن بخشی از خوراک کراکینگ با بخار خود را از نفتا به LPG تغییر داده است.داده ­های جهانی نشان می­دهد که در حال حاضر قیمت پروپان کمتر از ۹۰ درصد قیمت نفتا است و همین موضوع پروپان را تبدیل به خوراکی سودآور می ­کند.

شرکت ژاپنی JXTG به دنبال تهیه ده ­هزار تن LPG برای جایگزین کردن آن به جای نفتا در دو بخش کراکینگ با بخار در شهر کاوازاکی است. این محموله در نیمه دوم ماه مارس تحویل داده خواهد شد ولی جزئیات نسبت پروپان/بوتان را نمی­توان تایید کرد.

بیشتر تولیدکنندگان مواد شیمیایی می­توانند بین ۵ الی ۲۰ درصد خوراک استخراج­ کننده بخاری خود را از نفتا به LPG تغییر دهند. معمولاً وقتی قیمت LPG به ۹۰ درصد قیمت نفتا یا پایین­تر از این مقدار می­رسد، خوراک خود را از نفتا به LPG تغییر می­دهند.

بر اساس قیمت های اعلام شده در ژاپن، قیمت پروپان برابر با ۸۸% قیمت نفتا است. در ماه گذشته، در ژاپن قیمت پروپان منجمد ۱۲.۹درصد و قیمت نفتا نیز ۱.۷ درصد نزول کرده است. در نتیجه با کاهش کمتر قیمت نفتا نسبت به پروپان، اختلاف قیمت بین این دو ماده افزایش یافته است. اختلاف قیمت LPG نسبت به نفتا از ۱.۵ دلار بر تن در ۲۷ دسامبر به ۶۹.۳۸ دلار بر تن رسیده است. در پایان هفته گذشته بیشترین اختلاف در نه ماه اخیر رقم خورد و به مقدار ۷۹.۵ دلار بر تن رسید.

اقدام شرکت JXTG در پی خرید شرکت «فورموسا» پتروشیمی تایوان  بوده است. شرکت تایوانی محموله  ۴۴,۰۰۰ تنی LPG خریداری کرده است که ۶ الی ۱۵ مارس تحویل داده خواهد شد. این محموله با اختلاف قیمتی حدود ۸۰ دلار بر تنی نسبت به میانگین ارزشیابی نفتای ژاپن بر پایه DES خریداری شده است. قیمت­ های کمتر LPG منجر به کاهش تقاضای نفتا در آسیا شده است.

شرکت نفت و انرژی JXTG ژاپن در آپریل ۲۰۱۷ تاسیس شده است. این شرکت بعد از ادغام با شرکت تونن ­جنرال (TOnenGeneral) به عنوان بازوی پتروشیمی هولدینگ JXTG تاسیس شده است.

این شرکت دو بخش کراکینگ با بخار در شهر کاوازاکی دارد. یکی از این دو توانایی تولید ۴۰۴,۰۰۰ تن اتیلن و ۲۶۰,۰۰۰ تن پروپیلن در سال را داراست. دیگر استخراج کننده می­ تواند ۵۱۵,۰۰۰ تن اتیلن و ۳۰۰,۰۰۰ تن پروپیلن در سال تولید کند.

منبع: پلاتس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.