۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۱۴۷ ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴ دسته: تولید
۰

رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از تراز تجاری منفی قطعات خودرو گفت: واردات قطعات بی کیفیت خودرو توسط خودروسازان منجر به تضعیف قطعه سازان داخلی شده است.

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با انتقاد از تراز منفی قطعات منفصله خودرو گفت: خودروسازان برای ساخت محصولات داخلی به جای حمایت از قطعه ساز داخلی و استفاده از قطعات داخلی، از قطعات خارجی بی کیفیت استفاده می کنند.

وی افزود: خودروسازان با ادامه این روند، قطعه سازان داخلی را تضعیف می کنند و بایستی این روند مونتاژکاری خودروسازان که بلای جان صنعت است، متوقف شود.

مجلس به دنبال مثبت شدن تراز تجاری قطعات خودرو

رضیان ادامه داد: طبق آمارهای گمرک، فاصله زیادی با تراز تجاری مثبت قطعات خودرو داریم و در این راستا کمیسیون صنایع و معادن مجلس ورود خواهد کرد.

وی افزود: هم اکنون نهادهای نظارتی به درستی عمل نمی کنند و بایستی محدودیت در واردات قطعات خودرویی که توانایی ساخت داخل آن وجود دارد، ایجاد شود.

نماینده حوزه قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزینه تولید در برخی از واحدهای قطعه سازی بالا است، افزود: یکی از دلایل این امر رانت بالای قطعه سازان بزرگ داخلی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قطعه سازانی که دارای رانت بزرگی هستند، قیمت برخی قطعات خودرو را بالا برده و سودهای کلانی می برند.

واردات قطعات خودرو به صورت CKD عامل تضعیف قطعه ساز داخلی

رضیان با انتقاد از افزایش مونتاژکاری در صنعت خودرو گفت: هم اکنون واردات قطعات خودرو بصورت  CKD منجر به تضعیف قطعه ساز داخلی شده است.

وی افزود: در صورت درست اجرا نشدن قراردادهای خودرویی با شرکای خارجی نظیر پژو-سیتروئن و رنو، رویه مونتاژکاری در صنعت خودرو تشدید خواهد شد و همچنین واردات قطعات خودرو بصورت CKD افزایش خواهد یافت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه پیش شرط های اجرا شدن این قراردادها، داخلی سازی قطعات بود، گفت: در شرایط فعلی به نظر می رسد الزامات داخلی سازی محصولات جدید شرکای خارجی محقق نخواهد شد.

وی همچنین با انتقاد از عملکرد شرکت های خودروساز خصوصی گفت: بسیاری از این خودروسازان از قطعات وارداتی CKD استفاده می کنند و از ظرفیت های داخلی استفاده نمی شود.

الزام واردکنندگان قطعات به اسقاط خودرو موجب تقویت قطعه سازان داخلی می شود

رضیان با اشاره به اینکه بایستی واردات قطعات خودرو محدود شود، گفت: الزام واردکنندگان قطعات خودرو به اسقاط خودروی فرسوده در صورتی که خودروسازان را ملزم به استفاده از تولیدات قطعات داخلی نماید، طرح مناسب و اثر گذاری است.

وی در پایان با بیان اینکه اولویت فعلی بایستی افزایش ظرفیت اشتغال واحدهای قطعه سازی باشد، گفت: طرح اسقاط در برابر وادرات قطعات خودرو در صورتی که منجر به افزایش اشتغال در صنعت قطعه سازی شود مناسب است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.