۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۱۵۳ ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

آفریقای جنوبی در قالب یک طرح توسعه ای تا سال ۲۰۳۵ به دنبال ارتقاء صنعت خودرو است. افزایش داخلی سازی محصولات تولید شده دست کم تا ۶۰ درصد، یکی از مهم ترین برنامه های این کشور در این زمینه محسوب می شود. همچنین افزایش حجم تولید با تکیه بر اقتصاد مقیاس، ایجاد زنجیره تأمین رقابت پذیر و افزایش صادرات با تکیه بر ارتقاء فناوری از اهداف این برنامه توسعه ای است.

به گزارش مسیر اقتصاد وزات صنعت آفریقای جنوبی در حال نهایی کردن طرح توسعه ای صنعت خودرو است که قرار است از ابتدای ماه ژانویه تا سال ۲۰۳۵ اجرایی شود.

لیونل اکتبر مدیر اجرایی طرح با بیان اینکه ۹۹ درصد فعالان صنعت خودرو در آفریقای جنوبی موافق این طرح توسعه ای صنعت خودرو هستند، تأکید کرد: افزایش تیراژ تولید خودروسازان آفریقای جنوبی از طریق ارتقاء داخلی سازی از برنامه های توسعه ای صنعت خودرو این کشور است که  سهمی حدودا ۵۰ درصدی در تولید ناخالص ملی را داراست.

داخلی سازی ۶۰ درصدی زیربنای اصلی توسعه صنعت خودرو آفریقای جنوبی

اکتبر با بیان اینکه افزایش حجم تولید سبب شده تا اقتصاد مقیاس در صنعت خودرو آفریقای جنوبی مورد توجه قرار گیرد، گفت: از اهداف اصلی طرح توسعه ای صنعت خودرو آفریقای جنوبی افزایش داخلی سازی محصولات تولیدی به ۶۰ درصد است.

وی افزود: میزان تیراژ تولید سالیانه خودروسازان آفریقای جنوبی ۶۰۰ هزار دستگاه است و بایستی با اجرایی شدن طرح توسعه ای صنعت خودرو این میزان تیراژ سالیانه به بیش از ۱ میلیون دستگاه افزایش یابد.

ارتقاء شرکت های زنجیره تأمین هدف دیگر برنامه توسعه ای صنعت خودرو

لازم به ذکر است بسیاری از کشورها به سمت زنجیره تأمین رقابت پذیر در حال حرکت هستند. زنجیره تأمین رقابت پذیر زمانی ایجاد می شود که تمام اجزای مختلف درگیر در صنعت خودروسازی از قطعه سازی تا لجستیک، در تأمین زنجیره هر بخش دارای نمره کیفی مناسب باشد.

در همین راستا از اهداف اصلی دیگر برنامه توسعه ای صنعت خودرو آفریقای جنوبی تمرکز ویژه بر شرکت های زنجیره تأمین خودروسازان است. ارتقاء مدیریتی شرکت های زنجیره تأمین سبب شده تا خودروسازان آفریقای جنوبی به اهداف خود به منظور افزایش تیراژ تولید دست یابند.

آفریقای جنوبی برای ارتقاء مدیریتی شرکت های زنجیره تأمین خودروسازان سرمایه گذاری ویژه ۵ میلیارد دلاری را طی یک دوره ۱۰ ساله در نظر گرفته است. این سرمایه از طریق یک صندوق سرمایه گذاری معتبر در آفریقای جنوبی تأمین می شود؛ که هدف اصلی آن حمایت از فعالیت های مولد بالاخص تأمین کنندگان قطعات است.

زنجیره تأمین صنعت خودرو در کشور آفریقای جنوبی هم اکنون با چالش هایی مواجه است؛ چرا که تأمین کنندگان درجه دوم و سوم (Tier 2 and Tier 3) دچار عقب ماندگی در فناوری و تولید محصولات هستند. آفریقای جنوبی یکی از اهداف اصلی خود در این طرح توسعه ای را برطرف کردن مشکلات این قطعه سازان قرار داده است.

افزایش صادرات با تأکید بر ارتقای فناوری هدف آخر برنامه توسعه ای صنعت خودرو

اکتبر مدیر اجرایی طرح توسعه ای صنعت خودرو آفریقای جنوبی در پایان با اشاره به این نکته که ارتقاء داخلی سازی با هدف ارتقاء فناوری و بومی سازی در صنعت خودرو صورت می گیرد، تصریح کرد: افزایش صادرات خودروهای تولید شده در آفریقای جنوبی از دیگر برنامه های مهمی است که در این برنامه توسعه ای به آن اشاره شده است.

گفتنی است پیش از این دو کشور چین و آفریقای جنوبی به منظور توسعه همکاری در صنعت خودرو، یک قرارداد ۷ میلیارد دلاری منعقد کردند. شرط آفریقای جنوبی برای همکاری با شرکت های چینی در این زمینه داخلی سازی ۶۰ درصدی بوده است. در همین راستا اولین خودرو تولید آفریقای جنوبی با همکاری شرکت خودروسازی BAIC چین، در حاشیه سفر رئیس جمهور این کشور رونمایی شد که از داخلی سازی ۶۰ درصدی برخوردار است.

منبع: wheels24

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.