۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۶۹۰ ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ با تزریق بهترین سیاست های اقتصادی، اجتماعی در سال ۲۰۱۷ به بدنه دولت توانست بهترین شیوه های مدیریتی را در ابعاد ملی و بین المللی در هند پیاده سازی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مسیر اقتصاد یکی از اقدامات سازمان پیشرفت نیتی آیوگ در دومین سال تأسیس، استخدام و بکارگیری چندین نیروی تحصیل کرده و نخبه با عنوان مشاور ارشد، مشاور و کمک پژوه برای سیاست گذاری حوزه های اقتصادی و اجتماعی بوده است.

همچنین از دانشجویانی که در زمینه های مختلف دارای توانایی های هستند به صورت پاره وقت و عضو غیر دائم این سازمان دعوت به همکاری شده است. هدف سازمان پیشرفت نیتی آیوگ از این اقدام این است که از استعدادهای این کشور به بهترین شکل ممکن استفاده شود تا همه این نخبگان درگیر پیشرفت و سیاست گذاری کشور شوند.

بخشی از اقدامات صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ توسط سازمان نیتی آیوگ:

تعیین تکلیف مراکز نیمه دولتی:

بعضی از مراکز نیمه دولتی طی چند سال گذشته کارایی لازم را نداشته و فقط از منابع و حمایت های دولت استفاده کرده اند. برای مقابله با وضع موجود سال گذشته نخست وزیر هند از سازمان پیشرفت این کشور درخواست کرد که با یک تجزیه و تحلیل کامل وضعیت مراکز نیمه دولتی را مشخص کند.

در این راستا نیتی آیوگ یک کمیسیون رسیدگی به مراکز نیمه دولتی ایجاد و چندین نشست تخصصی و کارشناسی را برگزار کرد، در این نشست ها اعضای کمیسیون با ارائه گزارشات خود به بررسی نحوه عملکرد و کارایی این گونه نهاد ها در چند سال اخیر پرداختند. این سازمان گزارشاتی را تهیه و آن را به دفتر نخست وزیری ارسال کرد. در پایان تصمیم بر آن شد که تعدادی از این مراکز که کارایی لازم را ندارند منحل شوند، در حال حاضر کارگروه هایی تشکیل شده است که روند انحلال این گونه مراکز را پیگیری می کند.

تدوین برنامه به منظور جلوگیری از اتلاف سرمایه در مراکز نیمه دولتی

برای جلوگیری از اتلاف سرمایه در شرکت های نیمه دولتی در کشور هند سازمان پیشرفت نیتی آیوگ با تجزیه تحلیل کامل ابعاد این مسئله ۴ راهکار را ارائه می دهد:

۱- شناسایی استراتژی های فروش در این گونه مراکز و شرکت ها

۲- مشاوره به این گونه مراکز و شرکت ها در مورد انتقال سهام

۳- ارائه توصیه های جهت افزایش فروش

۴- پیشنهاداتی در زمینه ارزیابی طرح ها

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ با تشکیل کمیسیون، تدوین و ارسال گزارشات کاملی حول این موضوع به وزارتخانه های مربوط توانست در اتلاف سرمایه اقداماتی اثرگذاری را انجام دهد.

مأموریت نوآوری اتال[۱]:

یکی از برنامه های سازمان پیشرفت نیتی آیوگ برنامه (AIM)‌ است. مأموریت این برنامه کارآفرینی و استفاده از ظرفیت های استعدادهای درخشان جامعه است. تاکنون در راستای این برنامه ۳ آزمایشگاه تحقیقاتی تأسیس شده است.

بهینه سازی فعالیت ها در انجمن های پزشکی هند

در ماه مارس سال ۲۰۱۶ سازمان پیشرفت هند با تشکیل کمیسیون اصلاحات در انجمن های پزشکی با حضور پزشکان و جراحان برجسته هند،‌ کارشناسان بهداشت عمومی، معاون رئیس جمهور، نشستی را برگزار کرد. در این مدت نزدیک به ۱۴.۵۰۰ پیشنهاد از طرف اعضای کمیسیون، ایالات، گروه های ذی نفع، دانشجویان پزشکی و مردم دریافت شده است. سازمان پیشرفت نیتی آیوگ با بررسی نتایج این نشست، لایحه تبدیل انجمن های پزشکی به مرکز پزشکی ملی را به وزارت بهداشت و رفاه ارسال کرده است.

راه آهن سریع السیر بمبئی – احمد آباد

این پروژه با تلاش های سازمان پیشرفت نیتی آیوگ هند تصویب شده است. راه آهن سریع السیر بمبئی – احمد آباد با همکاری ژاپن انجام می شود این پروژه در حال حاضر در حال تکمیل است و در آینده به بهره برداری خواهد رسید.

پرداخت های دیجیتال در هند

پرداخت های دیجیتال بخشی جدایی ناپذیر از این کشور است. دولت هند از طریق تسهیل اینگونه فعالیت ها باعث گسترش پرداخت های دیجیتال شده است، در همین راستا در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶ کمیسیونی برای اولین بار تشکیل شد تا گزینه های کارآمد و کاربر پسند پرداخت های دیجیتال را شناسایی کند و این روش ها را اجرایی کند. هدف از این کمیسیون تبدیل اقتصاد هند به یک اقتصاد دیجیتال است.

توسعه اقتصادی جزایر هند

نیتی آیوگ روند شناسایی مزیت های جزایر را برای گسترش حمل و نقل دریایی، ماهیگیری، محیط زیست، نفت و گاز و دیگر فعالیت های اقتصادی و اجتماعی آغاز کرده است. هدف از این اقدام ایجاد تحول در مصرف انرژی و استفاده از انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی جزر و مد و در نهایت به توسعه رسیدن هریک از جزایر کشور هند است.

در این راستا برنامه هایی با پیشنهاد سازمان پیشرفت نیتی آیوگ به تصویب رسیده و به اجرا درآمده است. همچنین طرح هایی در زمینه افزایش اشتغال در مناطق ساحلی در دستور کار قرار گرفته است.

[۱] (Atal Innovation Mission (AIM

منبع : گزارش سال ۲۰۱۷ سازمان پیشرفت هند



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.