۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۵۸۹ ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

در سال ۲۰۱۷ تجارت میان روسیه و چین افزایش ۲۰.۸ درصدی داشته است. دو کشور در تجارت دوجانبه میان خود از ارزهای ملی استفاده می کنند که نقش مؤثری در افزایش سطح تجارتشان داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد گردش مالی تجارت بین کشورهای روسیه و چین در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل به میزان ۲۰.۸ درصد افزایش یافته است و به رقم ۸۴.۰۷ میلیارد دلار رسیده است.

این دو شریک بزرگ اخیرا هدفشان را رساندن میزان تجارت به ۸۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۸ و ۲۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ تعیین کرده اند.

طبق داده های اداره کل گمرک چین، میزان صادرات چین به روسیه با ۱۴.۸ درصد افزایش به ۴۲.۸۸ میلیارد دلار رسیده است. واردات چین از روسیه نیز تقریبا ۲۸ درصد افزایش داشته است و به بیش از ۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

تنها در ماه دسامبر ۲۰۱۷، حجم تجارت میان دو کشور ۸.۱۳ میلیارد دلار بوده است. به گفته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه رشد تجارت میان چین و روسیه قابل توجه است.

در ماه نوامبر پوتین در دیدار با لی کیکیانگ، نخست وزیر چین گفته است که چین و روسیه پیوندی قوی را برقرار کرده اند که به طور کامل با سطح همکاری استراتژیک میان طرفین همخوانی دارد.

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه نیز گفته است که دو طرف همواره همکاری های اقتصادی خود را گسترش داده اند و تلاش های بیشتری برای افزایش تجارت در سال های آینده به ۲۰۰ میلیارد دلار انجام خواهند داد.

به گفته مدودف، توافقات تجاری و پولی میان دو کشور به گونه ای در نظر گرفته شده اند که استفاده از یوآن و روبل را در پرداخت ها افزایش خواهد داد.

طبق گفته سفیر چین تجارت با استفاده از ارزهای یوآن و روبل و حذف دلار از تجارت دوجانبه، نقش مهمی در افزایش تجارت دوجانبه داشته است. برای این منظور دو کشور روسیه و چین یک صندوق سرمایه گذاری مشترک با مبلغی بالغ بر ۶۸ میلیارد یوآن معادل ۱۰ میلیارد یورو در نظر گرفته اند که توانسته است در تسهیل استفاده از ارزهای ملی و حذف دلار به عنوان ارز واسط در تجارت دوجانبه مؤثر واقع شود.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.