۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۴۴۶ ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

طبق گزارشات سازمان پیشرفت نیتی آیوگ در اولین سال تأسیس، این سازمان توانسته است در سیاست گذاری حوزه های مختلف اقتصادی اجتماعی و اقدام در راستای رفع مشکلات اثرگذار باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی مسیر اقتصاد سازمان پیشرفت نیتی آیوگ به عنوان یک نهاد اثر گذار در هند در راستای تحول و پیشرفت در اولین سال تأسیس خود (۲۰۱۵-۲۰۱۶) توانست در حوزه های که دغدغه دولتمردان و شهروندان این کشور بود تغییرات مفیدی را ایجاد نماید.

بخش انرژی

هند در سال ۲۰۱۴ میلادی چهارمین مصرف کننده انرژی در دنیا بود. با وجود این که تقاضای انرژی در جهان رو به کاهش است در این سال تقاضای مصرف انرژی در هند ۷ درصد افزایش یافت. برای مقابله با وضع موجود و بهبود شاخص ها در سال ۲۰۱۴ رئیس جمهور هند طی نامه ای به مجلس پارمانی دستور داد تا یک سیاست کلی در بحث انرژی را تدوین کند. این وظیفه توسط دفتر نخست وزیری هند بر عهده سازمان پیشرفت نیتی آیوگ قرار گرفت.

در این زمان سازمان پیشرفت نیتی آیوگ فعالیت خود را در این راستا با همکاری اتاق فکرهایی که در زمینه انرژی فعال هستند آغاز کرد. همچنین نیتی آيوگ چندین نشست را با گروهی از اقتصاددانان برجسته هند برگزار کرد. در پایان پیش نویس این سیاست ها در مارس سال ۲۰۱۶ تهیه شد و برای اعمال نظرات وزاری دولت به وزارتخانه ها ارسال شد.

بخش کشاورزی

نیتی آیوگ با بررسی قوانین موجود در زمین های کشاورزی اجاره ای این قوانین را اصلاح کرد. این اصلاحات به مرور زمان در سال ۲۰۱۶ موجب تحول شغلی در بخش کشاورزی شد و کشاورزان را نسبت به کار بر روی این گونه زمین ها امیدوار تر کرد.

استراتژی گسترش تولیدات الکترونیکی

صنایع الکترونیک یکی از سریعترین صنایع در حال رشد جهان است. اما سهم صنعت الکترونیک هند در بازار جهانی ناچیز بوده است و این کشور وارد کننده اصلی محصولات الکترونیکی محسوب می شده است.

دولت هند در ۲ سال گذشته طرح های مختلفی را برای جذب سرمایه گذاری در بخش الکترونیکی و افزایش تولید قطعات آن در دستور کار قرار داد. این طرح ها توانست در جذب سرمایه گذاری به این حوزه موفق عمل نماید.

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ نیز در همین راستا پس از بررسی دقیق موضوع یک تغییر در استراتژی برای محصولات الکترونیکی در هند را با نام استراتژی صادرات گرا جایگزینی برای واردات پیشنهاد می کند. این برنامه تولید کالاهای الکترونیکی را در کوتاه مدت افزایش می دهد و هند را قادر می سازد تا توان رقابتی صنعت الکترونیک خود را در بلند مدت افزایش دهد.

در این راستا نیتی آیوگ توانست با ارائه برنامه هایی در جهت توسعه مهارت ها، ارتقاء نوآوری و افزایش کیفیت محصولات بخش تولید کالاهای الکترونیکی را تقویت نماید.

برنامه این سازمان برای از بین بردن فقر

در بحث فقر در کشور هند با توجه به جمعیت این کشور دو نکته بایستی مورد توجه قرار گیرد: اول چگونگی اندازه گیری فقر و دوم راه مبارزه با آن:

برای مبارزه با فقر نیتی آیوگ دو کانال افزایش تولید و افزایش اشتغال را معرفی می کند. در حوزه تولید، افزایش ظرفیت های تولیدی در بخش پوشاک، کفش، مواد غذایی‌، لوازم خانگی و توجه ویژه به مناطق اقتصادی ساحلی از پیشنهادات نیتی آیوگ بوده است. در بحث اشتغال نیز نیتی آیوگ توجه ویژه به بخش کشاورزی و گسترش ظرفیت های این حوزه را پیشنهاد می کند.

همچنین به منظور مبارزه بیشتر با فقر، نیتی آیوگ در کنار افزایش اشتغال سیاست هایی را به منظور افزایش درآمد خانواده های فقیر با هدف کاهش تعداد فقرا و افزایش درآمد آنان در ۵ تا ۷ سال آینده ارائه می کند.

علاوه بر این سیاست ها و اقدامات سازمان پیشرفت نیتی آیوگ در سال ۲۰۱۶ در بهبود شاخص های اقتصاد کلان، افزایش اشتغال و توسعه مهارت ها، توسعه منابع انسانی، کمک به محیط زیست، حمل و نقل شهری و روستایی و کشاوزی اثرگذاری قابل توجهی داشته است.

منبع: گزارش سال ۲۰۱۶ سازمان پیشرفت نیتی آیوگ هند



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.