۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۳۰۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

بررسی آمارهای تجارت ایران در هشت ماهه ابتدایی سال ۹۷ نشان می دهد که میزان واردات قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری با ساخت داخل ۱۴ تا ۳۰ درصد بیش از ۲۰ برابر صادرات کل قطعات از کشور اعم از منفصله و یدکی است. به منظور ایجاد تعادل در تراز تجاری این بخش و گسترش صادرات و کیفیت پیشنهاد می شود واردکنندگان قطعات خودرو برای ترخیص قطعات وارداتی از گمرک، ملزم به ارائه گواهی صادرات شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد گمرک آمارهای تجارت خارجی کشور را در هشت ماهه ابتدایی سال ۹۷ منتشر کرد. بر اساس آمارهای منتشره قطعات منفصله خودرو با ساخت داخل محدود، پس از ذرت دامی دارای بیشترین سهم در بخش واردات است.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی از تجارت خارجی ایران در هشت ماهه ابتدایی سال جاری، یک میلیارد و ۱۳۴ میلیون دلار قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی سی با ساخت داخل ۱۴ تا کمتر از ۳۰ درصد به استثنای لاستیک وارد کشور شده است. این قطعات سهم حدودا ۴ درصدی از واردات کشور را در ۸ ماهه ابتدای امسال دارا هستند.

این در حالی است که میزان واردات این قطعات در هشت ماهه ابتدایی سال گذشته، ۹۴۱ میلیون و ۲۲۰ هزار دلار بوده است. بنابراین بر اساس آمار منتشره میزان واردات قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با ساخت داخل ۱۴ تا کمتر از ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۷ درصد افزایش یافته است.

عوامل رشد واردات قطعات منفصله به کشور

پایین بودن عمق ساخت داخل محصولات خودروسازان نیمه دولتی و خصوصی یکی از عوامل رشد واردات قطعات منفصله به کشور در این مدت بوده است. به عنوان نمونه محصولی مانند تندر ۹۰ که توسط دو خودروساز بزرگ کشور تولید می شود، ۴۰ درصد داخلی سازی شده و ارزبری بالایی دارد. همچنین محصولات چینی خودروسازان بخش خصوصی نیز ارزبری بالایی دارند. در این سال ها توجه خاصی به بهبود داخلی سازی این خودروها نشده و این محصولات از عمق ساخت داخل پایینی (وابستگی ۷۰ تا ۸۰ درصدی به قطعات وارداتی) برخوردار هستند.

اما از عوامل دیگر که سبب شده است واردات قطعات منفصله به کشور روند رو به رشدی داشته باشد، روی آوردن قطعه سازان به واردات است. پایین بودن تعرفه واردات قطعات عاملی بوده تا قطعه سازان داخلی به جای تولید، روی به واردات قطعات منفصله بیاورند.

واردات قطعات منفصله با ساخت داخل محدود بیش از ۲۰ برابر صادرات

این در حالی است که آمارهای تجارت خارجی نشان می دهد، در هشت ماهه ابتدایی امسال جمعا ۵۴ میلیون و ۵۵۰ هزار دلار قطعات مختلف اعم از یدکی و منفصله به کشورهای مختلف صادر شده  است.

در واقع آمارها حاکی از این است که واردات قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با ساخت داخل ۱۴ تا کمتر از ۳۰ درصد، بیش از ۲۰ برابر صادرات کل قطعات از کشور است.

الزام واردکنندگان قطعات خودرو به ارائه گواهی صادرات قطعه

بنابراین به منظور افزایش صادرات صنعت قطعه سازی به عنوان صنعتی که نقشی بسزا در تولید ناخالص ملی دارد، بایستی برقراری سیاست تراز تجاری در این بخش را دنبال نمود. تعادل در تراز تجاری سبب می شود تا میزان صادرات قطعات مختلف خودرو از کشور گسترش یافته و با میزان واردات تناسب داشته باشد.

به منظور ایجاد تعادل در تراز تجاری در بخش قطعات خودرو، پیشنهاد می شود تا واردات این بخش با صادرات آن گره بخورد. برای این امر در ابتدا ضروری است تا به صادرکنندگان قطعات خودرو گواهی صادرات اعطا شود. در این گواهی صادرات بایستی میزان حجم دلاری صادرات قطعات مشخص باشد. همچنین لازم است این گواهی قابل خرید و فروش و واگذاری به غیر باشد.

در مرحله بعدی لازم است واردکنندگان قطعات خودرو به منظور ترخیص اجناس خود از گمرک، معادل بخشی از ارزش دلاری واردات قطعه، گواهی صادرات ارائه نمایند.

بایستی برای تشویق واردکننده به ارائه گواهی صادرات شرایط ویژه ای در نظر گرفت. بدین صورت که واردکننده قطعه برای ترخیص کالای خود از گمرک، آزادانه بتواند گواهی اسقاط و یا صادرات را انتخاب کند. از طرفی قیمت گواهی صادرات کمتر از گواهی اسقاط باشد تا واردکننده ترغیب به خرید این گواهی شود.

با این اقدام، صادرات قطعات خودرو از کشور روند افزایشی به خود خواهد گرفت و علاوه بر اینکه ارز حاصل از واردات قطعات از محل صادرات تأمین خواهد شد، واردکننده قطعه نیز که بخشی از آن قطعه سازان هستند، به تولید محصولات در داخل تمایل پیدا می کنند.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.