۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۱۶۹ ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

کمیسیون اصلاح و توسعه ملی، سازمان پیشرفت کشور چین است که در ۱۰ محور اساسی در راستای توسعه این کشور فعالیت می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد سازمان پیشرفت NDRC چین با عنوان کمیسیون اصلاح و توسعه ملی از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون با مطالعات گسترده در حوزه های مختلف مسئولیت کنترل اقتصاد و رصد دقیق مسائل اجتماعی کشور را به منظور پیشرفت در عرصه های مذکور برعهده دارد.

کمیسیون برنامه ریزی در سال ۱۹۵۲ تأسیس شد و در سال ۱۹۹۸ نام این نهاد به کمیسیون برنامه ریزی توسعه تغییر یافت. در سال ۲۰۰۳ نیز اداره مشاوران دولتی به منظور برخی اصلاحات و بازسازی ها با کمیسیون اقتصادی و تجاری ادغام و سازمان پیشرفت ان دی آر سی تأسیس شد.

ان دی آر سی یا کمیسیون اصلاح و توسعه ملی[۱] تحت نظارت دولت چین است که وظیفه برنامه ریزی و اداره اقتصاد کشور را بر عهده دارد. از ماه فوریه سال ۲۰۱۷ ان دی آر سی توسط هی لیفنگ رهبری شده است.

هدف اصلی سازمان پیشرفت ان دی آر سی مطالعه گسترده به منظور تدوین سیاست های توسعه اقتصادی و اجتماعی، حفظ تعادل، بازسازی و هدایت سیستم های اقتصادی در چین است؛‌ ان دی آر سی دارای ۲۶ دفتر اداری  و ۸۹۰ کارمند است.

وظایف اصلی سازمان پیشرفت ان دی آر سی

این سازمان وظایف متعدی برعهده دارد که در ادامه به ۱۰ مورد اصلی آن ها اشاره می شود:

۱- طراحی و اجرای استراتژی های توسعه اقتصادی و اجتماعی میان مدت و بلند مدت؛ انجام تحقیق و تحلیل وضعیت اقتصادی داخلی و بین المللی؛ تنظیم سطح قیمت ها؛ بهینه سازی ساختارهای اقتصادی و ارائه چگونگی استفاده از ابزارهای اقتصادی به کنگره نمایندگان مردم.

۲- نظارت بر روند توسعه اقتصادی اجتماعی و ارائه پیش بینی، راهنمایی و اخطارهای لازم در مواجه با چالش ها؛ بررسی مسئله امنیت اقتصادی، رسیدگی به بخش صنعت و حمل و نقل و همچنین مسئول سازماندهی و هماهنگی حمل و نقل کالاها و مواد مهم.

۳- تجزیه و تحلیل وضعیت مالی، مشارکت در تدوین سیاست های پولی و مالی، تنظیم تعرفه ها، نظارت و کنترل بر حجم
بدهی های خارجی چین، تسویه حساب پرداخت های بین المللی، مقابله با انحصار و در کل فعالیت های که موجب نقض قوانین و مقررات است.

۴- هدایت مهندسین مشاور و نظارت بر کلیه سرمایه گذاری های کلیدی در بخش مسکن همچنین هدایت سرمایه گذاری بخش خصوصی، هدایت و نظارت بر استفاده از وام های خارجی،‌ مطالعه و ارائه استراتژی سرمایه گذاری در خارج از کشور.

۵- تدوین سیاست های توسعه صنعتی،‌ کشاورزی و روستایی؛ مقابله با انتشار دانش راهبردی و استفاده از تجهیرات فنی کلیدی چین در دیگر کشورها.

۶- گسترش همکاری های اقتصادی در مناطق مختلف چین.

۷- برنامه ریزی برای حجم واردات و صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و مواد اولیه؛ تدوین برنامه و مدیریت ذخایر دولتی همچون دانه،‌ پنبه، شکر و غیره.

۸-توجه به توسعه اجتماعی در بخش جمعیت، خانواده، علم و فناوری، ‌آموزش و پرورش،‌ فرهنگ، بهداشت، ایجاد تعهد و امنیت اجتماعی

۹- برنامه ریزی برای صرفه جویی در انرژی و انتشار آن،‌ حفاظت از منابع ملی،‌ تدوین برنامه های حفاظت از محیط زیست، حمایت از صنایع سازگار با آن و انرژي های پاک.

۱۰- برنامه ریزی ملی و بین المللی در بحث آب و هوا و تغییرات اقلیمی.

سازمان پیشرفت ان دی آر سی چین در حال حاضر حوزه وسیعی از وظایف و مسئولیت های مهم را در کشور چین بر عهده دارد و به منظور رسیدن به این اهداف از هیچ تلاشی برای‌ حمایت از منافع شهروندان دریغ نمی کند.

ان دی آر سی با پایبندی به اهداف خود در داخل و خارج کشور و همکاری گسترده با نهادهای دولتی همواره به دنبال پیشرفت کشور در عرصه های اقتصادی و اجتماعی است.

برگرفته از : سازمان پیشرفت ان دی آر سی چین

پی نوشت:

[۱] (National Development and Reform Commission (NDRC



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.