۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۱۲۴ ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک مرکزی چین در جدیدترین اقدام خود در راستای کاهش وابستگی به دلار و جهانی شدن یوآن، شرایط را برای استفاده بهتر و بیشتر افراد و بنگاه ها از یوآن در تبادلات خارجی فراهم کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی چین در بیانیه ای اعلام کرده است که اقدامات حمایتی بیشتری را برای تشویق به انجام پرداخت های فرامرزی با یوآن انجام خواهد داد. هدف از این اقدامات تسهیل تجارت و سرمایه گذاری بین المللی است.

بانک مرکزی چین اطلاعیه ای به شعب داخلی، بانک های سیاستگذاری، بانک های دولتی و بانک های مشترک تجاری ارسال کرده است و در آن اطلاع رسانی کرده است که بنگاه ها می توانند از یوآن برای پرداخت های بین المللی در تجارت خارجی با سایر ارزهای ملی استفاده کنند.

در این اطلاعیه اعلام شده است که استفاده از یوآن در پرداخت تجاری با سایر ارزها موجب می شود خدمات پرداخت بین المللی برای افراد و بنگاه ها با سهولت انجام شود. همچنین شرکت های تأمین مالی خارجی می توانند حساب های یوآنی چندگانه را در نقاط مختلف کشور باز کنند و پول را به وسیله این حساب ها منتقل نمایند.

از طرف دیگر درآمد حاصل از سرمایه گذاری شرکت های سرمایه گذاری نیز می تواند به صورت آزادانه و از طریق پرداخت های فرامرزی یوآنی منتقل گردد.

کشور چین در سال های اخیر علاوه بر انعقاد پیمان پولی دوجانبه با کشورهای مختلف، اقدامات متعدد دیگری جهت افزایش استفاده از یوآن در مبادلات تجاری و سرمایه گذاری انجام داده است. این کشور زیر ساخت ها و بسترهای متعددی را جهت تسهیل و گسترش استفاده از ارز ملی خود راه اندازی نموده است.

چین با انعقاد پیمان پولی دوجانبه و سایر اقدامات لازم جهت تسهیل استفاده از یوآن در پرداخت های بین المللی توانسته است قسمت زیادی از مبادلات تجاری و فعالیت های مالی فرامرزی را به وسیله یوآن انجام دهد و تا حد زیادی از وابستگی خود به دلار آمریکا بکاهد.

کشور چین در بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی به دلیل وابستگی به دلار دچار بحران اقتصادی شد و برای افزایش مقاومت اقتصادی در بحران های احتمالی در آینده تصمیم به کاهش وابستگی به دلار و افزایش استفاده از یوآن در مبادلات خود گرفته است.

برگرفته از: چاینا دیلی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.