۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۰۷۵ ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۰

براساس تحقیقات سازمان های جهانی از جمله فائو، سازمان غذا و داروی آمریکا، سازمان غذا و بهداشت و محیط زیست فرانسه گوشت ماهی تیلاپیا با کیفیت است و به دلیل داشتن مقادیر زیادی از ویتامین دی برای گروه های سنی مختلف از جمله سالمندان و کودکان بسیار مفید است.

به گزارش مسیر اقتصاد، معتبرترین سازمان های جهانی مربوط به غذا و بهداشت از جمله سازمان فائو، سازمان اف دی ای(غذا و داروی آمریکا)، آژانس غذا، بهداشت و محیط زیست فرانسه کیفیت ماهی تیلاپیا را تایید کرده و مصرف هفتگی این ماهی را به مردم جهان توصیه کرده اند.

کشورهای جهان با تولید ماهی تیلاپیا به دنبال تامین امنیت غذایی خود هستند

فائو در خصوص ماهی تیلاپیا می نویسد: به دلیل تکثیر بالا و ارزان قیمت بودن ماهی تیلاپیا و همچنین افزایش جمعیت در جهان و به تبع آن اهمیت بیشتر تامین امنیت غذایی، این ماهی در  ۱۴۰ کشور دنیا تولید می شود و هر روز تولید آن در حال افزایش است؛ به طوری که این سازمان پیش بینی کرده است تا سال ۲۰۳۰ میلادی این ماهی بزرگترین آبزی پرورشی در دنیا شناخته شود.

سازمان اف دی ای(غذا و داروی آمریکا) می نویسد: در بهترین حالت باید نسبت امگا ۳ موجود در بین ماهیان ۱ در هزار باشد که در ۱۰۰ گرم از ماهی تیلاپیا ۰.۰۹ در هزار است ولی با این وجود نسبت بین امگا ۳ و امگا ۶ ماهی تیلاپیا مناسب است و گوشت ماهی تیلاپیا از کیفیت خوبی برخوردار است.

تاکید آژانس غذا، بهداشت و محیط زیست فرانسه بر مصرف ماهی تیلاپیا

آژانس غذا، بهداشت و محیط زیست فرانسه می نویسد: ویتامین D در جذب مواد معدنی مخصوص بدن نقش مهمی ایفا می کند که در زیر به مواد غذایی که سرشار از این ویتامین هستند، عملکرد این ویتامین در ارگانیسم بدن انسان و میزان مصرف توصیه شده این ویتامین برای گروه های سنی مختلف پرداخته خواهد شد.

ویتامین دی دو منبع عمده دارد: ۱- توسط رژیم غذایی تامین می شود ۲- از تابش اشعه های خورشیدی و ماوراء بنفش به پوست انسان تامین می شود.

دو نوع ویتامین دی وجود دارد که عبارتند از ویتامین دی ۲ که عمدتا توسط گیاهان و غلات تولید می شود و ویتامین دی ۳ که منشاء حیوانی دارد.

عملکرد اصلی ویتامین دی افزایش ظرفیت جذب کلسیم و فسفر در روده است که اجازه می دهد: ۱- غنی سازی مطلوب بافت های معدنی از جمله این که این ویتامین سبب می شود استخوان ها، غضروف و داندانها سالم بمانند و رشد کنند ۲- به حفظ میزان غلظت کلسیم و فسفر در پلاسمای خون کمک شایانی می کند.

تیلاپیا سرشار از ویتامین دی است

غنی ترین و ارزشمندترین مواد غذایی که سرشار از ویتامین دی هستند شامل غذاهای دریایی از جمله ماهی تیلاپیا، شاه ماهی، ماهی قزل آلا، ماهی ساردین و سالمون و… هستند. بنابراین منبع اصلی مصرف ویتامین دی در آبزیان است و بعد از آن ها، تخم مرغ و پنیرها ۲ منبع اصلی ویتامین دی هستند.

با افزایش سن افراد، جذب ویتامین دی کاهش می یابد به همین دلیل افراد سالخورده زمینه بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان دارند. بسیاری از گروه های سنی دیگر همچون نوزادان، کودکان، زنان باردار و افراد مسن که کمتر در معرض نور خورشید قرار دارند نیز در معرض خطر کمبود ویتامین دی  هستند.

مصرف بیشتر آبزیان از جمله ماهی تیلاپیا می تواند احتمال کمبود ویتامین دی را در بین کهنسالان، مادران شیرده و فرزندانشان کاهش دهد.

مصرف ماهی تیلاپیا کلسترول و چربی اشباع شده خون را تنظیم می‌کند

براساس تحقیقات موسسه آمریکایی لایو استرونگ، مصرف ماهی تیلاپیا کلسترول و چربی اشباع شده خون را تنظیم می کند و به کسانی که بیماری قلبی ندارند پیشنهاد می شود.

انجمن قلب آمریکا معتقد است مصرف ۲.۵ تا ۳ اونس ماهی و نرم تنان به مدت حداقل دو بار در هفته می تواند به کاهش کلسترول خون و کاهش خطر ابتلا به سکته های مغزی و بیماری های قلبی کمک کند.

منابع:

آژانس غذا، بهداشت و محیط زیست فرانسه

گزارش های سازمان فائو

سازمان اف دی ای(غذا و داروی آمریکا)

سایت لایو استرونگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.