۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۲۹۷ ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

خط راه آهن برقی ۷۵۶ کیلومتری اتیوپی جیبوتی با سرمایه گذاری ۴ میلیارد دلاری شرکت های چینی در قالب پروژه بزرگ جاده ابریشم راه اندازی شد.

به گزارش مسیر اقتصاد روز گذشته به طور رسمی خط راه آهن برقی ۷۵۶ کیلومتری از کشور اتیوپی به جیبوتی در قاره آفریقا توسط شرکت های چینی به بهره برداری رسید و اولین قطار از شهر آدیس آ بابا اتیوپی به سمت جیبوتی به راه افتاد.

دو شرکت چینی با نام های «شرکت مهندسی ریلی چین» و «شرکت مهندسی ساختمان شهری» این خط آهن را راه اندازی کرده اند. یکی از دو شرکت ۳۲۰ کیلوکتر از این پروژه ریلی را از شهر سبتا در کشور اتیوپی تا شهر میستو را راه اندازی کرده است و شرکت دیگر نیز ۴۳۶ کیلومتر باقی مانده تا جیبوتی را ساخته است.

احمد شیده وزیر حمل و نقل کشور اتیوپی در مراسم رسمی راه اندازی این خط راه آهن برقی ضمن ابراز خوشنودی گفت: «راه اندازی این خط آهن یک دستاورد بزرگ در راستای توسعه روابط کشورهای آفریقایی با کشور چین محسوب می شود»

راه اندازی این خط آهن برقی می تواند اثرگذاری قابل توجهی در تسهیل رفت و آمد مردم کشورهای آفریقایی داشته باشد و در عین حال به توسعه دیگر بخش های اقتصاد این کشورها نیز کمک نماید.

این خط آهن در راستای خط ساحلی شرق قاره آفریقا از مرکز تا شمال این قاره امتداد دارد و راه اندازی آن امکان انتقال کالا و مسافر از مرکز به شمال آفریقا را تسهیل می نماید.

تان جیان سفیر چین در اتیوپی نیز این پروژه خط آهن را یک دستاورد بزرگ برای کشورهای آفریقایی دانست و آن را با نام هایی همچون «خط آهن توسعه»، «خط آهن همکاری» و «خط آهن دوستی» خطاب کرد.

خط راه آهن اتیوپی جیبوتی اولین پروژه کشور چین در قاره آفریقا محسوب می شود که در آن بیش از یک کشور آفریقایی به طور همزمان مشارکت دارند. کشور چین برای راه اندازی این خط آهن بیش از ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری نموده است.

گفتنی است این پروژه ریلی نیز بخشی از پروژه بزرگ جاده ابریشم چین محسوب می شود که در قالب آن پروژه های زیرساختی متعددی با هدف تسهیل ارتباطات تجاری و اقتصادی چین با کشورهایی از قاره های آسیا، اروپا و آفریقا در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: شینهوا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.