۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۵۱۳ ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶ دسته: مسکن
۰

حسین امیری ‌خامکانی نماینده مردم استان کرمان در مجلس با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه به مقاوم‌سازی سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در کشور تأکید شده است، گفت: با مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی پیش از وقوع حوادث طبیعی هزینه ها کاهش می یابد؛ همچنین این اقدام باعث افزایش اشتغال در سطح روستاها خواهد شد.

حسین امیری ‌خامکانی نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی و رییس مجمع نمایندگان استان کرمان در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص خسارات زمین‌لرزه‌ ۵.۲ ریشتر ۳۰ آذر کوهبنان در استان کرمان، گفت: مرکز زلزله در روستای جور از توابع شهرستان کوهبنان بوده و در این منطقه زمین شکاف برداشته است؛ همچنین میزان تخریب در این منطقه بالاتر از سایر مناطق بوده است که حدود ۸۵ و ۹۰ درصد واحدهای مسکونی آسیب دیده است.

وی افزود: بر اساس ارزیابی‌ها در زلزله کوهبنان ۱۵۰۰ واحد مسکونی شهری و ۴۰۰ واحد مسکونی روستایی دچار آسیب شده است.

این نماینده کرمان با بیان اینکه ۳۰۰ واحد از ۴۰۰ واحد مسکونی روستای جَوَر کاملاً تخریب شده‌اند، عنوان کرد: میزان خسارت بالای این زلزله به دلیل خشتی و گلی بودن اغلب منازل مسکونی این منطقه است و عمدتاً بافت قدیمی که در روستاها وجود داشته بوده تخریب شده است.

تسهیلات دولت برای بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهبنان

امیری با اشاره به اینکه دولت برای بازسازی ۲ هزار واحد مسکونی آسیب دیده تسهیلاتی معادل آنچه در کرمانشاه تصویب شد در نظر می گیرد، گفت: در قالب مقررات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۴۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره بانکی برای نوسازی خانه‌های شهری پرداخت می‌شود و این مبالغ برای خانه‌های آسیب‌دیده روستایی به ترتیب ۵ میلیون و ۳۰ میلیون تومان خواهد بود.

مقاوم‌سازی پیش از وقوع حوادث طبیعی باعث جلوگیری از هزینه‌های اضافه می‌شود

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان در خصوص اینکه استان کرمان زلزله‌خیز است و نیاز به مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی دارد، گفت: در جلسه ستاد بحران در حضور آقای نوبخت گفتم در اکثر نقاط کشور به‌خصوص در استان کرمان باید زندگی مردم را با زلزله سازگار کنیم.

امیری افزود: همان‌طور که در جلسه نیز عنوان کردم، باید در شرایط عادی و پیش از وقوع حوادث طبیعی، خانه‌های روستایی طبق قانون مقاوم‌سازی شوند تا دیگر در هر زلزله‌ای مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافه نباشیم.

وی افزود: به امید خدا یک طرحی باید به مجلس داده شود تا بتوانیم در نقاط خطرناک کشور که مستعد بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله هستند، تسهیلات خوبی داده شود.

سخت‌گیری بانک‌ها از دلایل کاهش مقاوم‌سازی واحدهای روستایی

نماینده مردم کرمان یکی از دلایل اصلی این روند کاهشی شدید در امر مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی را سخت‌گیری بانک‌ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بانک ها ضمانت زنجیره‌ای را قبول نمی‌کنند و از متقاضیان دو نفر کارمند به‌عنوان ضامن می‌خواهند که با شرایط موجود بیش‌تر روستاییان در دریافت وام مقاوم‌سازی به مشکل برخورده‌اند.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه به مقاوم‌سازی سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در کشور تأکید شده است، گفت: باید مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی را پیگیری کنیم و در حال حاضر نیز برای بحث بودجه‌ای آن با آقای دکتر پور ابراهیمی در تعامل هستیم.

مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی اشتغال را افزایش می دهد

امیری خاطرنشان کرد: ساخت این میزان مسکن علاوه بر تأمین امنیت و مقاوم‌سازی بافت‌های مسکونی در روستا، می‌تواند به اشتغال روستایی نیز کمک نموده و از مهاجرت جلوگیری نماید؛ همچنین این امر باعث تحرک در اقتصاد کشور خواهد شد و مشاغل و صنایعی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با این بخش در تماس هستند را راه می‌اندازد.

در پایان وی عنوان کرد: باید نهضت مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی را به وجود آوریم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.