۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۵۰۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴ دسته: تولید
۰

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در حوزه خودروسازی خصوصی سازی واقعی نداشتیم، گفت: تا زمانی که دولت در صنعت خودرو باشد مشکلات باقی است.

به گزارش مسیر اقتصاد سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: به رغم همه زحماتی که در صنعت خودروسازی کشور کشیده می شود مردم رضایتمندی لازم را ندارند.

وی علت اصلی مشکل را نوع خصوصی سازی دانست و گفت: در حوزه خودروسازی خصوصی سازی واقعی نداشتیم و پس از انقلاب هنوز به خودروساز تبدیل نشدیم و تولیدکننده خودرو هستیم.

باستانی افزود: تا زمانی که دولت را از خودروسازان جدا نکنیم و آن ها به عنوان بنگاه خودروسازی خصوصی آغاز به کار نکنند، مشکلات ادامه خواهد داشت.

نماینده مردم تربت حیدریه اضافه کرد: اگر خصوصی سازی به درستی انجام می شد و سهم دولت زیر ۲۰ درصد بود و سهم مدیریتی را به بخش خصوصی واگذار می کردیم، تاکنون این موضوع رونق پیدا کرده بود.[۱]

سایه تصمیمات دولت در مدیریت دو خودروساز بزرگ کشور

دو خودروساز بزرگ کشور با توجه به میزان اندک سهام دولتی در این شرکت‌ها، خصوصی خوانده می‌شوند، اما سایه تصمیمات دولت در تمامی نصب و عزل‌های مدیریتی به‌خوبی دیده می‌شود.

در این زمینه برخی کارشناسان مالکیت پیچیده در خودروسازی‌ها را دلیلی در این زمینه می‌دانند و سایه تصمیمات و اراده دولتی بر مدیریت خودروسازی را انکارناپذیر عنوان می‌کنند.

به این ترتیب طی یک دهه گذشته با اینکه خصوصی‌سازی در خودروسازی کشور مسیر مشخصی را طی کرده اما دولت تعیین کننده مدیران عامل شرکت‌های خودروساز بوده است.

دریافت وکالت از مدیرعامل شرکت سایپا برای حاکمیت بر شرکت

بنا به گفته برخی منابع آگاه، دولت در دوره‌ای با دریافت وکالت از مدیرعامل وقت سایپا، اختیار سهام شرکت‌های زیرمجموعه سایپا را به‌نوعی اخذ کرده تا نقشی جدی در تصمیمات این شرکت داشته باشد. حال سوال اصلی اینجاست که اگر شرکت خودروساز سایپا شرکتی خصوصی است چرا بایستی دولت از مدیرعامل این شرکت وکالت بگیرد.

لذا ضروری است برای اصلاح مالکیت این دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا، چرخه مدیریتی ایجاد شده در این شرکت ها اصلاح گردد و خصوصی سازی واقعی در آن ها اتفاق بیفتد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری تسنیم کدخبر: ۱۶۰۳۱۶۹



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.