۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۲۷۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴ دسته: کشاورزی
۱

یک کارشناس شیلات با بیان اینکه تیلاپیای نیل در رودخانه مکونگ به عنوان یک تمیزکننده زیستی معرفی شده و پرورش و تولید آن مشکلی ایجاد نمی کند، گفت: گزارشی از تیلاپیای نیل به عنوان یک خطر زیست محیطی و یک ماهی مهاجم منتشر نشده است.

ایمان حیاتی، کارشناس شیلات و  پرورش دهنده آبزیان گرمابی و زینتی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت ماهی تیلاپیا در کشور گفت: ۹۰ درصد مخالفین تولید ماهی تیلاپیا در کشور که در رسانه ها بر علیه تیلاپیا نیل نظر می دهند، هنوز از نزدیک تیلاپیا آن را ندیده اند و حتی از تاریخچه حضور بیش از سی ساله تیلاپیای موزامبیکوس و بندد در ایران که هیچ مشکل زیست محیطی نداشته اند، خبر ندارند.

مخالفین تولید ماهی تیلاپیا در کشور در حوزه خودشان نظر بدهند

وی افزود: این مخالفان نمی توانند گونه های مختلف تیلاپیا را از هم تشخیص بدهند ولی هر بار همه گونه ها را با یک ادبیات به نقد می کشند در حالی که تیلاپیا ۱۶۰۶ گونه دارد.

حیاتی گفت: مشکل اصلی اینجاست که این مخالفین در حیطه کاری خودشان نظر نمی دهند و به مسائلی ورود می کنند که تخصصی در ارتباط با آن ندارند، سوالم از این دوستان این است که آیا در کشور سازمان غذا و دارو وجود ندارد که کارشناسان محیط زیست در ارتباط با سلامت و کیفیت گوشت تیلاپیا نظر می دهند؟

وی افزود: پس در این صورت من هم به عنوان یک شیلاتی می توانم در ارتباط با مشکل ریزگرد‍ های خوزستان شروع به شایعه پراکنی کنم و مثل خیلی ها در حیطه غیر تخصصی خودم نظر کارشناسی دروغ بدهم؟

این کارشناس شیلات با بیان اینکه چطور وقتی تیلاپیای نیل در رودخانه مکونگ (یکی از بزرگترین اکوسیستم های آب شیرین بعد از آمازون از نظر تنوع زیستی ) به عنوان یک لایروب یا تمیزکننده زیستی معرفی می شود و پرورش و تولید آن مشکلی ایجاد نمی کند، این مخالفین سکوت می کنند، گفت: نه در رودخانه مکونگ و نه در هیچ جای دیگری گزارشی از تیلاپیای نیل به عنوان یک خطر زیست محیطی و یک ماهی مهاجم منتشر نشده است.

سازمان شیلات مرجع اصلی مطالعات در خصوص ماهی تیلاپیاست

پرورش دهنده آبزیان گرمابی و زینتی در ادامه گفت: چرا نمی توانیم در کشورمان الگو برداری کنیم؟ چرا نباید از قابلیت های یک گونه ارزشمند پرورشی در کشور در جهت توسعه ملی استفاده بشود؟ صد البته در اینکه باید مطالعاتی برای شرایط پرورش این گونه در کشور صورت بگیرد هیچ شکی نیست ولی سوال اساسی اینجاست که مرجع اصلی این مطالعات سازمان تحقیقات شیلات است یا محیط زیست.

حیاتی در خصوص شبهه مهاجم بودن ماهی تیلاپیا نیز گفت: دوستان، علمی و بی غرض صحبت نمی کنند یا اطلاعات کافی ندارند و یا بنا به دلایلی نمی خواهند صادق باشند و فقط کورکورانه از کلمه تیلاپیا با پسوند مهاجم استفاده می کنند.

وی افزود: دوستان محیط زیست این ادعا را دارند که نمی شود داده های مربوط به ارزیابی زیست محیطی پرورش ماهی تیلاپیا در ۱۴۰ کشور دیگر و یا گزارشات FAO را به ایران تعمیم داد، اما چرا در عین حال می گویند در بعضی کشورها تیلاپیای زیلی مشکل ساز شده و چنین خطراتی بوده و آن را به ایران تعمیم می دهند، آن هم تیلاپیای زیلی نه نیل.

  1. عالی بود جناب حیاتی دوست عزیزو بزرگوار.بسیار استفاده کردیم.به امید روزی که دست از تعصبات کورکورانه و تصمیماتی ک منافع شخصی برآن اولویت دارد برداریم.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.