۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۱۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵ دسته: تولید
۰

احمد همتی نماینده استان سمنان در مجلس شورای اسلامی، ضمن بیان اینکه به جز چند کشوری که با ما دشمن هستند، با دیگر کشورها بایستی مراوده و تعامل داشته باشیم، گفت: محورهای اقتصاد مقاومتی، پایه های اساسی است که هر کشور توسعه یافته ای، ابتدا این پایه ها را اصلاح کرده و بعد به سمت توسعه رفته است.

احمد همتی نماینده استان سمنان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مسیر اقتصاد ضمن اشاره به محورهای اقتصاد مقاومتی، روند بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.

احمد همتی مهمترین اولویت ها در بحث اقتصاد مقاومتی را همان اصولی که رهبر معظم انقلاب فرمودند دانست و افزود: این اصول جزء ذات اقتصاد مقاومتی است که بایستی علمی، دانش بنیان، مردمی، عدالت محور، درون زا و برون نگر باشد. این ها اصولی هستند که بایستی در عمل به آن ها توجه شود و بر مبنای آن ها برنامه ریزی شود.

وی گفت: تا زمانی که این پایه ها درست نشود، دور خودمان می چرخیم. این اصول، پایه های اساسی است که هر کشور توسعه یافته ای، این پایه ها را اصلاح کرده و بعد به سمت توسعه رفته است. این ها اساس کار هستند و وقتی نباشند مثل این است که شما خانه ای را بدون اینکه پایه ای داشته باشد، بخواهی سقف بزنی.

نماینده مجلس در مورد عدالت محوری گفت: بایستی در تمامی سطوح عدالت برقرار شود؛ یعنی پرداخت ها در کشور عادلانه باشد. ما تنها کشوری در دنیا هستیم که پرداخت های رسمی ما ده ها برابر تفاوت دارد. این باید اصلاح شود و ما در قوانین برنامه ششم همین موارد را لحاظ کردیم. در مورد رانت های اقتصادی اگر تخلفی هست باید با همه به طور یکسان برخورد شود. وقتی در کشوری قریب به ۲۰ میلیارد دلار قاچاق کالا هست بنابراین رانت وجود دارد. یعنی فرد یا افراد محدودی نیستند و با این ها باید قاطعانه و بدون اغماض برخورد شود. فرصت های سیاسی-اجتماعی باید عادلانه به افراد داده شود.

وی افزود: در مورد بخش مردمی و مردم محور نباید مردم را بدون برنامه وسط گود آورد. باید برنامه ریزی ها ثبات داشته باشد؛ تغییرات شدید در برنامه ها موجب می شود که اعتماد مردم پایین بیاید. اعتماد مردم بایستی جلب شود. وقتی می گوییم درون زا باشد یعنی باید از تمام پتانسیل های درون کشور استفاده کنیم. هر ظرفیتی را نباید به بهانه های مختلف از صحنه خارج کنیم.

همتی در مورد محور برون نگری اقتصاد مقاومتی گفت: درست است که ما با دشمنان خودمان به شدت برخورد می کنیم اما نباید دشمن تراشی کنیم. آن هایی که می خواهند با ما مراوده و معامله داشته باشند، با آن ها صحبت و مذاکره کنیم و دشمنی ها را کم کنیم. کسی که با ما دشمنی می کند، محکم جلویش می ایستیم منتهی همه دنیا که دشمن ما نیستند. دو-سه کشور هستند که با ما دشمن هستند و با مابقی کشور ها بایستی مراوده و تعامل داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تمام این ها قابلیت اجرای دارد. ما باید در بخش هایی که گفتیم یک مقدار در دیدگاه ها و سیاست های خودمان بازنگری کنیم.

نماینده استان سمنان در مورد اقدامات مجلس برای عملی شدن محورهای اقتصاد مقاومتی گفت: خوشبختانه جهت گیری نمایندگان در برنامه ششم به همین سمت و سو است که مواردی را که محور اقتصاد مقاومتی هستند را اصلاح کنند. یک سری از قوانین هم وجود نداشته و یا ناقص بوده اند که در حال کار کردن روی آن ها نیز هستیم. بحث های تخصصی برنامه ششم در کمیسیون ها انجام شده است و در چند روز آینده در کمیسیون تلفیق تصمیم گیری نهایی خواهد شد و به صحن مجلس آورده می شود.

وی در مورد وضعیت صنایع استان سمنان گفت: یک سری از کارگاه ها و صنایع نیمه تعطیل بودند و مشکل نقدینگی داشتند که کارگروه هایی تشکیل شده و اعتباراتی به این ها تزریق شده است. کارگروه رفع موانع تولید مرتبا تشکیل می شود و در آن هر کارخانه ای که مشکل دارد، مطرح می شود. یک کمیسیون اتاق بازرگانی نیز وجود دارد که در آن جا هم مشکلات صنایع مطرح می شود و به اطلاع مسئولین می رسد. این کارگروه ها عمدتا زیر نظر استانداری و اتاق بازرگانی هستند.

احمد همتی گفت: اگر اجحافی از طرف بانک ها شده است در جلسات مطرح می شود تا بانک ها مساعدت بیشتری داشته باشند و یا در مورد تعاونی ها اگر مشکلی وجود دارد، بررسی شده و حل می شود چون مشارکت مردم در آن ها زیاد است. در ضمن اگر نیروهای تخصصی نیاز دارند در همایش ها نیاز خودشان را اعلام می کنند تا افرادی که نیاز دارند را جذب کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص عملکرد دولت نسبت به اقتصاد مقاومتی گفت: دولت خوشبختانه عقلانیت را در پیش گرفته است و در آن محور هایی که عرض کردم در اقتصاد مقاومتی تا حدودی رعایت کرده و جهت گیری اش به آن سمت است. انتظار ما این است که در مقابل تخلفاتی که در بحث حقوق ها شده بود، محکم تر و شفاف تر برخورد می کرد. و از این به بعد باید سرعت بیشتری به برنامه ریزی هایش در زمینه اقتصاد مقاومتی بدهد.

وی افزود: دولت تا حدود زیادی موفق شده تحریم ها را بشکند و از این به بعد باید سیاست های انبساطی را جایگزین انقباضی کند. در شرایطی که بحران در زمینه اقتصادی در کشور وجود دارد، ما باید با احتیاط پیش برویم و نمی توانیم برنامه های باز و بدون محدودیت را اجرا کنیم چون ممکن است بحران شدید تر شود. الان که بحران را پشت سر گذاشتیم بایستی یک مقدار برنامه ها را باز تر اجرا کنیم و توزیع بودجه را بیشتر کنیم و طرح ها و پروژه هایی را که ۶۰-۷۰ درصد آن ها اجرا شده است را به هر طریقی با کمک بخش خصوصی یا دولت پایان بدهیم.

احمد همتی خاطر نشان کرد: در زمان بحران ممکن است حقوق ها نسبت به تورم افزایش کمتری داشته باشد و زمانی که بحران را پشت سر گذاشتیم باید جبران مافات کنیم و حقوق ها را افزایش بیشتری دهیم تا قدرت خرید مردم نیز افزایش یابد. انجام کلیه این موارد به رونق اقتصادی نیز کمک می کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.